İPUCU

Donanım Bilgisayar Donanımı İle İlgili Yardımlaşma Bölümümüz ...

Seçenekler

Ekran Kartı Optimizasyonu İle Daha Yüksek Görüntü Performansı

DarkDesert - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üye
Üyelik tarihi:
10/2011
Nereden:
TurkHackTeam
Yaş:
32
Mesajlar:
2.051
Konular:
573
Teşekkür (Etti):
127
Teşekkür (Aldı):
583
Ticaret:
(0) %
30-09-2012 13:13
#1
Ekran Kartı Optimizasyonu İle Daha Yüksek Görüntü Performansı
En gelişmiş oyunlar ve en güçlü üç boyutlu uygulamalar için yepyeni bir ekran kartına ihtiyacınız yok. Elinizdeki gücü doğruı ayarlar ve yeni sürücülerle ortaya çıkarın


Bilgisayar içinde bilgisayar olarak görülebilecek ekran kartları oldukça gelişti. Ekran kartları basılı elektrik devre üstünde grafik işlemcisi ve de 512 MB’a varan RAM bellekler taşıyorlar, tıpkı anakart üstünde merkezi işlemci ve sistem belleği gibi. Bu gelişmiş donanımlar bu nedenle daha iyi yönetilmeyi hak ediyor. Hele son bir yıl içinde çoğalan, inanılmaz görsel şölenler sunan oyunlar düşünüldüğünde, ekran kartınızı tüm özellikleriyle kullanarak paranızın karşılığını almak daha da önemli. Sisteminizdeki donanımlarının ayarlarıyla oynamadan önce önemli dosyalarınızı yedek almanızın faydalı olacağını da hatırlatalım.

Temel Faktörler, BIOS ve Çipset NVIDIA ve ATI’nin en yeni ekran kartları ciddi miktarda elektrik üretirler. Buna ek olarak sistemde birden fazla CD, DVD sürücü, sabit diskler, TV kartı, USB cihazlar da elektrik yükünü arttırır. Bu nedenle, artık çok daha fazla kullanıcının kaliteli bir kasa ve de güç kaynağına (PSU) sahip olması gerekmektedir. Sistemi zorlayan uygulamalar esnasında kilitlenmeler, kapanıp açılmalar bileşenleri tatmin edemeyen kalitesiz ya da Watt olarak yetersiz güç kaynağından kaynaklanıyor olabilir. Bir sonraki temel kontrol noktası ise, anakartın çipset sürücülerinin doğru yüklenip yüklenmediğidir. Intel, VIA, SIS ve NVIDIA çipsetlerinin sürücülerini anakart CD’si ya da yeni sürümlerini Internet’ten indirerek kurduğunuzda, AGP portunun nasıl yöneltileceği hakkında sistemin daha doğru karar vermesini sağlayabilirsiniz. Çipset sürücülerinin yüklenmemesi, sorunların temel kaynağı olabilir. Anakartın çipset üreticisi, kitapçığında belirtilir. Bu yöntemle bulunamazsa, sistemi test etmek için önerdiğim SiSoft Sandra ve 3DMark 2005 gibi bir programın bilgi menüsünden de öğrenilebilir.
Eğer sisteminizi yeni almamışsanız, bilgisayarın temel ayarlarını barındıran BIOS’unuzu güncellemeniz faydalı olabilir. Bunun için anakart üreticinizin web sayfasına girip “update”leri aramanız gerekir. Artık BIOS güncellemek oldukça kolaylaşmıştır. Yeni BIOS dosyasını indirdikten sonra anakartınızın CD’sinden kurduğunuz ya da Internet’ten elde ettiğiniz yardımcı yazılım, BIOS’u günceller.
Bilgisayarınız açılırken, Delete, F1, F8 gibi tuşlara basarak ekranına ulaşabilirsiniz. BIOS menülerinde, ekran kartınızla ilgili başlıca ayarlar, eğer henüz sayılı örneği olan PCI Express bir kart kullanmıyorsanız, AGP seçenekleri altındadır. AGP Speed, ekran kartınızın özelliğine bağlı olarak 1 ila 8X arasındadır. Ekran kartınızın kılavuzu ve kutusunda yazan hızdan daha düşük bir ayar varsa, bu ayarı düzeltmeniz önerilir. Fakat, 4X’i 8X olarak düzeltmek iki kat performans artışı sağlamasını beklemeyin.


Ekran Kartı Optimizasyonu İle Daha Yüksek Görüntü Performansı

“AGP Aperture Size” ise
sistemin RAM belleğinin ne kadarının ekran kartı hizmetine verileceğini belirler. 32 MB altındaki ayarlar, AGP kaplamayı kapatır, bu nedenle daha düşük bir miktar seçeneği zaten BIOS’larda bulunmaz. Eğer 32 MB bellekli eski bir ekran kartınız varsa ve sistem belleğiniz yüksekse, buraya 256 MB verebilirsiniz. Daha yüksek bellekli ekran kartı olanlar ise, 64 ila 256 MB arası bir değer verebilirler fakat yüksek miktarlar, sistemin kararsız çalışmasına yol açabilir. 128 MB herkese önerilen ortalama miktardır.
“Sidebanding” ve “Fast Writes” ise performansı pek etkilemeyen seçeneklerdir ve overclock edilerek fabrika ayarından hızlı çalıştırılan bir sistemde sorunlar yaşandığında kapatılabilirler.
Direct X ve OpenGL Üç boyutlu uygulamalar geliştirmek için kullanılan temel iki arayüz Microsoft’un DirectX’i ve açık kaynak kodlu OpenGL’dir. Oyunların büyük çoğunluğu DirectX tabanlıdır. Daha iyi performans için Microsoft’un sitesinden en yeni sürümü elde etmeniz faydalı olacaktır. Yazı hazırlanırken DirectX 9.0c en son sürümdü. Peki hangi sürümü çalıştırdığınızı nasıl bileceksiniz. Bunun için Başlat menüsünden Çalıştır deyip DXDiag yazarak Tamam deyin. Karşınıza gelen DirectX Tanı Aracı’nda sürümle ilgili bilgi alabilirsiniz.
Daha da önemlisi, Ekran sekmesi altında, DirectDraw, Direct3D ve AGP satırlarının karşılığının Etkin olmasıdır. Eğer bunlardan birinde sorun varsa, görüntü performansınızın tatminkar düzeyde olmaması doğaldır. DirectX’i yeniden yükleyebilir, çipset sürücülerinizi ve BIOS ayarlarınızı gözden geçirebilirsiniz.
OpenGL sürücüleri ise, ekran kartınızın sürücüleri içinde bulunmaktadır. Bu da, OpenGL tabanlı oyunları daha iyi oynamak için en yeni sürücüleri yüklemek gerektiğinin bir başka göstergesidir.
Ekran Kartının Sürücülerini Güncelleyin Yeni bir ekran kartı olmayanlar, grafik sürücülerini güncellemenin yeni bir oyunu oynamalarına yardımcı olmayacağını düşünebilir. Yine de eğer kart kaliteli ise beklentilerin aksine büyük değişiklikler olabilir. GeForce Ti4200 model bir kartın, yeni NVIDIA sürücülerinin yüklenmesi ile Doom3’te saniyede gösterilen kare sayısında %20 artış kazandığını bizzat gözlemledim. ATI ve NVIDIA yeni sürücülerde, oyundan gelen komutların kart tarafından nasıl işleneceği konusunda yeni yöntemler göstermekte. Hatta belli oyunların daha iyi çalışması için oyun üreticisiyle yapılan gizli ortaklıklar ve kod işleyişinin geliştirilmesi sürekli bir tartışma konusu olmakta.
Bu nedenle, ekran kartı sürücülerinizi, üreticinin sitesini her ay kontrol ederek güncel tutmanızda büyük fayda var. Yeni sürücüler, Drivers sayfasından kullanıcılara sunuluyor. Fakat, özellikle ekranda yanlış renklendirilen, hatalı gösterilen pikseller, şekiller gibi sorunlar yaşayanlar, temiz bir kurulum yapmalı. Bunun için, Denetim Masası’ndaki Program Ekle/Kaldır menüsünden, ekran kartı sürücüsünü bulup kaldırdıktan sonra sistem yeniden başlatılmalı. Eğer böyle bir sürücü listelenmemişse, Windows kendi sürücülerini kullanıyor demektir. Yeni sürücüler hemen kurulabilir.
Daha önce varolan sürücü kaldırıldıktan sonra, bilgisayar bilgisi yeterli seviyede olan kullanıcılar, eski izlerin tümünü bulup silebilir. C:\Windows\System32 ve C:\Windows\System32\Drivers klasörleri altında ATI ve NV harfleri ile başlayan dosyalar aratılıp, ekran kartıyla ilgili olanlarla birlikte Registry’de HKEY_LOCAL_MACHINE altında 'Software' anahtarı altında “ATI” veya “NVIDIA” anahtarları temizlenebilir. Registry, Başlat menüsünden Çalıştır denip Regedit yazarak çalıştırılır.
Bu adımlardan sonra sistem yeniden başladığında, Windows yeni donanımı bulup yüklemeye başlar. Bunu iptal edip indirdiğiniz yeni sürücüyü bizzat çift tıklayıp çalıştırarak yükleyin.
Her zaman, her türlü kurulumda eski izlerin silinmesi faydalıdır. Ama yine de, ekran kartınızla ciddi sorunlar yaşamıyorsanız, detaylı temizlik yapmak zorunda değilsiniz.



ATI’leri Catalyst İle Yönetmek Kızışan rekabet sonucu,
başlıca grafik çipi üreticileri NVIDIA ve ATI, gittikçe daha da fazla detay sunan sürücü arabirimleri hazırlamaya başladı. Hatta ATI’nin Catalyst Control Center arabirimi, .NET mimarisi üzerine kurularak gelişmiş özellikler ve de 3. parti kişi ve firmaların Catalyst üzerine eklemeler yapabilmesine olanak sağladı. Fakat Catalyst Control Center’ı çalıştırmak için .NET Framework 1.1 gerekiyor. Bunu ATI’nin sitesindeki link ile, veya doğrudan Microsoft sitesinden indirebilirsiniz. Catalyst Control Center’ı kurduktan sonra masaüstüne sağ tıklayarak Catalyst Control Center’ı seçtikten sonra, geniş bir görüntü kutusu olan ekranla karşılaşacaksınız.
Özellikle 3D başlığı altında, ayarları değiştirdikçe, önizleme kutusu içindeki görüntüler değişecek, bu da size yaptığınızın ayarın neleri nasıl değiştirdiği hakkında fikir verecek.
3D başlığı altındaki Standard Settings sayfasında “Use custom settings”e işaret koyarak ayarları bizzat yapalım. Alt menülerdeki Anti-Aliasing (AA) ve Anisotropic Filtering (AF) ayarlarını “Let the Application decide” diyerek kullandığımız uygulamaya bırakabiliriz. Çünkü Doom3, Half-Life 2 gibi gelişmiş uygulamaların menülerinden ayar yapmak daha doğru olacaktır.
Öte yandan Need For Speed gibi, bu ayarları kullanıcıya sunmayan bir oyunu oynamadan önce elle AA ve AF ayarlarını buradan değiştirebilirsiniz. Hatta Profiles menüsü altından, özel bir profil oluşturup bu profile özel AA, AF ve diğer ayarları belirledikten sonra bu profilin diskteki hangi .exe dosyası çalıştırıldığında etkin olacağını belirterek, her seferinde ayarları geri ileri değiştirmek zorunda kalmazsınız.

Catalyst Control Center ile, istediğiniz programa özel bir profil belirleyip, sadece bu programı çalıştırırken etkin olacak ayarlar hazırlayabilirsiniz Bunun için Profiles menüsü altında Profiles Manager diyerek profile bir isim verip alttaki bölümde “Applications” seçmesine geçip üç noktalı kutuya basarak ilgili programı bulmalısınız.
“Temporal Antialiasing” olarak AA menüsü altında bulunan özellik ise önceki AA efektini bir sonraki kare ile birleştirerek yumuşatma etkisini ikiye katlayan bir sürücü hilesidir. Performans ve görüntüye katkısını bizzat deneyerek karar verebilirsiniz.
Ek olarak, ATI kartınızın modeline göre, OverDrive menüsü de Control Center’da yer alabilir. Burada, “Enable Overdrive” diyerek ekran kartını overclock ederek, ısı seviyesini göz önünde bulundurarak, riske atılmadan daha iyi görüntü alabilirsiniz.
API Specific bölümünde ise, OpenGL ayarlarını boş bırakarak tercihi oyunlara bırakmanız doğru olacaktır. Direct3D ayarlarının ise ilk ikisinin işaretli olması performansı arttıracaktır. Oyunlarda piksellerin hatalı gösterildiği durumlara çözüm olması için 3. seçenek olan Alternate Pixel Center da etkinleştirilerek deneme yapılabilir.




NVIDIA Hazır Profillerle Geliyor NVIDIA, ATI’nin Catalyst’i
kadar detaylı olmasa da, gelişmiş özelleştirme seçenekleri sunuyor. Hatta, görüntü özelliklerinin Gelişmiş düğmesinden ulaşılan NVIDIA bölümünün performans sekmesinde, farklı oyunlar için size hazır ayarlar sunuluyor. Böylece NVIDIA, tecrübesiz bir kullanıcın bile, buradan sadece Diablo gibi bir profil seçip başka ayar yapmadan ekran kartını doğru kullanabilmesini sağlıyor. Yine de elle ayar yapmak için, Profil Ekle... denerek gelen pencerede profile isim verip, hangi diskteki hangi .exe çalışınca aktif olmasını istediğimizi söyleyebiliriz.
Anti-Aliasing ve Anisotropic Filtering Özellikle aksiyon oyunlarının menüsünde yer alıp bir türlü ne seçeceğimize karar veremediğimiz bu iki ayar günümüzde hız ile kalite arasında tercih yapmamızı gerektiren temek özelliklerdir.
Anti-Aliasing (AA)
, ekrandaki öğelerin daha az köşeli gözükmesini, nesnelerin kenarlarını yumuşatmaya yarar. Daha yüksek seviye AA, köşelerin göze batmasını engeller, ekrandakilerin daha gerçekçi gözükmesini sağlar.
Anisotropic Filtering (AF)
ise ekranda farklı mesafelerde yer alan farklı öğe ve katmanların ne kadar kaliteli gözükeceğini belirler. Uzaktaki duvarlar, araçlar, eşyalar daha az detaylı gözüktüğünde, görüntünün gerçekçiliği azalacaktır. ATI kartlar için verdiğimiz AA ve AF ayarlarıyla ilgili bilgiler NVIDIAlar için de geçerli. Yine AA ve AF ayarlarını elle değiştirebilir, ya da uygulamalara bırakabilirsiniz.
Sonuç itibarıyla, yeni sürücüler sadece kartınızın sistemle daha uyumlu çalışmasını sağlamıyor, size gerek 3B görüntü kalitesi, gerek birden fazla monitör yönetimi gibi konularda kontrol gücü veriyor. En güncel sürücülerle daha iyi performans alacağınızı unutmayın.

AA, AF ve diğer ayarlar kaydırma çubuğuyla yönetilebilir ya da uygulamalara bırakılabilir

Bookmarks


« Önceki Konu | Sonraki Konu »
Seçenekler

Yetkileriniz
Sizin Yeni Konu Acma Yetkiniz var yok
You may not post replies
Sizin eklenti yükleme yetkiniz yok
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodları Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı