Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır :
bizim eski atalarımız müsliman olmadan önce yaratıcı bir zata
inanıyorlardı.belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.ama onlar
daha çok kendi lehçeleri ile ''tengri'' dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti
kasdediyorlardı.bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini
aldıki aslında mabud demektir ve arapcadaki 'ilah'ın fransızcadaki 'diyo'nun
farscadaki 'huda'nın karşılığı olan bir kelimedir.
Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami*ism-i zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.
Allah dendiği an*bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i
A-la akla gelir Allah kelimesiyle anlaşılan budur.yani o Mabudu
mutlak*Halıkı mutlak*Maksud-u mutlak*Rezzak-ı mutlak*Bari-i mutlak*Cemil-i mutlak'tır.
İlhesma-i Hüsnayı cami Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır*ve
bu itibarladaAllah'ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak
anlaşılır*ve vacib-ül vücud akla gelir.ama tanrı dendiği zamanyunanlıların
aklına zeus*mısırlının apis boğası*ve hintlinin aklınada kendi inakleri
gelir.tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine
karşılık*Lafz-i celale olan Allah kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı
olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir .onun için
bir insan tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.
tanrı ilah kelimesi yerinde*huda*diyo ve god yerinde
kullanılabilir.fakatAllah yerinde değil....
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH
diyoruz.fakat la Allaha illallah demiyoruz.Evvela ilahlar tanrılar ne varsa
hepsi nefyediliyor*sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman çelebi*bu hususu çok güzel tefrik ederek ''Birdir
ALLAH ondan artık tanrı yok'' deyip*her iki kelimenin yerinide tayin ve
tesbit etmiştir.
Buna bina en bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında hemen reaksiyon göstermemeli o adamın maksadına bakmalı ALLAH yerine o manayı kullanmışsa tatlıca ikaz etmeli aksine tevehhür gösterilmemeli.hele günümüzde asla.
bizim eski atalarımız müsliman olmadan önce yaratıcı bir zata
inanıyorlardı.belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.ama onlar
daha çok kendi lehçeleri ile ''tengri'' dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti
kasdediyorlardı.bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini
aldıki aslında mabud demektir ve arapcadaki 'ilah'ın fransızcadaki 'diyo'nun
farscadaki 'huda'nın karşılığı olan bir kelimedir.
Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami*ism-i zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.
Allah dendiği an*bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i
A-la akla gelir Allah kelimesiyle anlaşılan budur.yani o Mabudu
mutlak*Halıkı mutlak*Maksud-u mutlak*Rezzak-ı mutlak*Bari-i mutlak*Cemil-i mutlak'tır.
İlhesma-i Hüsnayı cami Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır*ve
bu itibarladaAllah'ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak
anlaşılır*ve vacib-ül vücud akla gelir.ama tanrı dendiği zamanyunanlıların
aklına zeus*mısırlının apis boğası*ve hintlinin aklınada kendi inakleri
gelir.tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine
karşılık*Lafz-i celale olan Allah kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı
olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir .onun için
bir insan tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.
tanrı ilah kelimesi yerinde*huda*diyo ve god yerinde
kullanılabilir.fakatAllah yerinde değil....
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH
diyoruz.fakat la Allaha illallah demiyoruz.Evvela ilahlar tanrılar ne varsa
hepsi nefyediliyor*sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman çelebi*bu hususu çok güzel tefrik ederek ''Birdir
ALLAH ondan artık tanrı yok'' deyip*her iki kelimenin yerinide tayin ve
tesbit etmiştir.
Buna bina en bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında hemen reaksiyon göstermemeli o adamın maksadına bakmalı ALLAH yerine o manayı kullanmışsa tatlıca ikaz etmeli aksine tevehhür gösterilmemeli.hele günümüzde asla.