Android Programlama | Detaylı Arayüz Elemanları

deltaturk

Moderasyon Ekibi Lider Yardımcısı
26 Kas 2020
922
970
Green Team Mersin Daire Bşk.

Butonlar


Butonlar nasıl tanımlanır, bir butona işlevsellik veya eylem nasıl tanımlanır onu öğreneceğiz
Bir Buton tasarlayalım

XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Resim içerikli bir buton tanımlayalım

XML:
XML:
<ImageButton
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:src="@drawable/ic_launcher"
/>


ImageButton kullanıp android:src ile de resimli butonumuzu oluşturduk

Hem metin hem de resim içeren bir buton tanımlayalım




XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:drawableTop="@drawable/ic_launcher"
android:text="hem metin hem resim içeren buton"
/>


Buttonlara işlev verme ve tanımlama nasıl yapılr;
Buttonlara tanımlama yaparken view'lere verilen id'ler kullanarak yaparız.
Bu tanımlamaları da java kodlarıyla yapacağız
Öncelikle butonumuzu ekleyip id değeri girdik


XML:
XML:
<Button
android:id="@+id/buton1"
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Kodları ise MainActivity.java kısmına yazacağız bura bizim asıl kod yazdığımız bölüm olacaktır.
Bütün tanımlama işlemleri onCreate methodu içerisinde olacaktır.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
Button btn ;
]@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
islevVer();


}
private void tanimla()
{
btn = (Button) findViewById(R.id.buton1);
}
private void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new view.onClickListener() {


@Override
public void onClick(View v) {
System.out.println("Butona Tıklandı");
}
});
}
}





Yukarıda butonumuzu tanımlayıp işlev vermiş olduk.
System.out.println(); #komutu ile ekrana Butona tıklandı mesajını yazdırdık.




TextView


TextView Nedir, Nitelikleri nelerdir, Java Class'larında TextView nasıl tanımlanır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Bir yazıyı veya bir metni kullanıcıya göstemek için kullandığımız bir Arayüz Elemanıdır
Bir TextView elemanı oluşturalım;


XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="TextView dersi"
android:id="@+id/text1"
android:textColor="#956345"
android:textSize="40dp"
android:textStyle="italic|bold"
android:background="#673456"
androidadding="10dp"
/>





XML Kodlarımız ile tasarım ekranına bir TextView ekleyip nitelik vermiş olduk
Şimdi ise activiy ekranına yani; MainActivity.java bölümüne TextView nasıl tanımlanır onlara bakalım.
İlk açılışta onCreate methodumuz karşımıza çıkıyor.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
TextView txt ;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
tanimla();
goster(kullaniciAdi  "delta");


}




private void tanimla()
{
txt = (TextView) findViewById(R.id.text1);
}
private void goster(string kullaniciAdi)
{
txt = setText(kullaniciAdi);
}
}





XML Kodlarımız ile TextView Ekledik.
TextView nesnemizi tanımladık.
TextView nesnemize işlev vermiş olduk.




EditText


EditText Nedir ? EditText'in Önemli Nitelikleri Nelerdir ? Activity Class'larında Nasıl Tanımlarız ? Edit Text'in Tasarımını Nasıl Değişiriz Ve EditText İçindeki Değerleri Nasıl Çekeriz Onu Öğreneceğiz.

Nedir ?
EditText, kullanıcıdan bilgi almamızı sağlar başka bir değişle veri girişini EditText'e yaparız.
Proğrama girilen değeri veya veriyi işleyip sonuç üretmeye yarayan arayüz elemanıdır
Öncellikle XML İle Bir Edit Text Oluşturalım

<LinearLayout class'ı içine
androd:gravity="center" kullanarak EditText'i ortaya alıyoruz.

drawable klasörü içinde edittext XML dosyası açarak nitelikler ile daha gelişmiş tasarımlar yapabilirsiniz


XML:
XML:
<EditText
android:layout_width="match_parent"
android:id="@+id/text"
androidadding="10dp"
android:textColor="#fff"
android:background="renk kodu girebiirsiniz veya resim yolu ekleyebilirsiniz"
android:hint="Faktoriyeli hesaplanacak sayıyı gir : "  #edit text içinde gözükecek yazı
android:layout_height="wrap_content"





Şimdi ise activity class'ımızda yani MainActivity.java kısmında arayüz elemanımızı java kodları ile tanımlayacağız.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
}


private void tanimla()
{
EditText = findViewById(R.id.text)
}
}


Şimdi ise XML Kodlarımız ile bir buton ekleyelim.

Java:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Faktoriyel Hesapla"
android:id="@+/hesaplaButonu"
/>


Bir tane de TextView oluşturalım arkadaşlar.

XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:id="@+/sonucText
/>





Şimdi ise bunları activity class'ında tanımlayalım.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
TextView textView;
Button button;


@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tiklama();
}
private void tanimla()
{
EditText = (EditText) findViewById(R.id.text)
Button = (Button) findViewById(R.id.hesaplaButonu)
TextView = (TextView) findViewById(R.id.sonucText)
}
private void tiklama()
{
button.setOnClickListener(new View.OnClickListener()  {
[USER=931120]@Override[/USER]
public void onClick(View v)  {
string deger = editText.getText().toString();
int fakHesaplanacakSayi = İnteger.parseİnt(deger);
int faktoriye = hesapla(fakHesaplanacakSayi);
textView.setText("Sonuc = "+faktoriyel);
}
});
}
private int hesapla(int sayi)
{
int sonuc;
int a=1;
for(int i=sayi;i>1;--)
{
sonuc = sonuc * i;
}
return sonuc;
}
}





Ve Eğitim uygulamamız tamamdır.
3 Farklı arayüz elemanını kullanarak EditText anlatımını uygulamalı bir şekilde yapmış olduk




İmageView


İmageView nedir ve nasıl kullanılır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Ekranda resim göstermemizi sağlayan arayüz elemanıdır.

XML Kodlarımız İle ImageView Elemanı Oluşturalım.


XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/image"
android:background="@drawable/dosya içinde resim seç"
/>


İmageView için bunlar yeterli, Arayüz elemanımızı oluşturmuş olduk.
Resimlerimizi Res>drawable klasörüne atıyorsunuz
Sırada MainActivity.java class'ında tanımlamak var.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
}
}


XML İle Buton Oluşturup Tanımlayalım.

LİNEAR LAYOUT BÖLÜMÜNE

XML:
android:eek:rientation="vertical"
tanımlamalıyız Dikkaattt!!

XML:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content
android:id="@+/btn"
android:text="Değiştir"
/>




Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tikla();


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn
}
public void tikla()


{
btn.setOnClickListener(new onClickListener(); {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1);
System.out.println(""+rnd);
degistir(rnd);


}
});
}
}
public void degistir(int sayı,)
{
if(sayı == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( sayi == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( sayi ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( sayi ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( sayi==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}





Butona Tıklandığında İmageView'de ki resmi değiştirmeye yarayan fonksiyonumuzu da yazmış olduk , her tıkladığımızda İmageView elemanımıza 5 resim farklı farklı gelecek.



Toast Mesajları


ToastMesaj, mesaj oluşturmay ve bu mesajın kullanıcıya ekranda göstermeye yarayan elemandır.
ToastMesajı test işlemlerinde kullanabiliriz, test işlemlerini log'larda takip ediyoruz dostlar.
ToastMesaj ile kullanıcılara bilgilendirici mesajlar veya uyarılar verebiliriz.
ToastMesajı XML kodları ile tanımlamıyoruz çünkü activity_main.xml kısmında bir etiketi bulunmuyor.
ToastMesajı tanımlayacağımız yer MainActivity.java bölümü olacak.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();
}
}





Ekrana mesajımızı yazdırmış olduk peki başka neler yapabiliriz dersek;
İmageView'de yaptığımız örneği kullanacağız yani eklediğimiz resmin ismini ekrana yazdırmasını isteyeceğiz.

Önce XML İle İmageView ve Button oluşturuyoruz.

XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/img"
/>

<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Resim Değiş"
android:id="@+/btn"
/>


Activity'de tanımlayalım

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {


İmageView img;
Button btn;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
islevVer();
tanimla();
//Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();


}
public void tanimla()
{


img = (ImageView) findViewById(R.id.img)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn)


}
public void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1)
degister(rnd)
Toast.makeText(GetApplicationContext() , String.valueOf(rnd)+"numaralı resim gösteriliyor", Toast.LENGH_LONG).show();


}
});
}
private void degister(int rnd) {
if(rnd == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( rnd == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( rnd ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( rnd ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( rnd ==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}






Artık butona tıkladığımızda gösterilen resmini adını bize ToastMesaj olarak veriyor.

Arayüz Elemanlarının 2.Bölümü'de bu hafta gelecek herkese iyi forumlar :)
 

JohnWick51

Uzman üye
20 Mar 2022
1,865
770
28

Butonlar


Butonlar nasıl tanımlanır, bir butona işlevsellik veya eylem nasıl tanımlanır onu öğreneceğiz
Bir Buton tasarlayalım

XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Resim içerikli bir buton tanımlayalım

XML:
XML:
<ImageButton
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:src="@drawable/ic_launcher"
/>


ImageButton kullanıp android:src ile de resimli butonumuzu oluşturduk

Hem metin hem de resim içeren bir buton tanımlayalım




XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:drawableTop="@drawable/ic_launcher"
android:text="hem metin hem resim içeren buton"
/>


Buttonlara işlev verme ve tanımlama nasıl yapılr;
Buttonlara tanımlama yaparken view'lere verilen id'ler kullanarak yaparız.
Bu tanımlamaları da java kodlarıyla yapacağız
Öncelikle butonumuzu ekleyip id değeri girdik


XML:
XML:
<Button
android:id="@+id/buton1"
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Kodları ise MainActivity.java kısmına yazacağız bura bizim asıl kod yazdığımız bölüm olacaktır.
Bütün tanımlama işlemleri onCreate methodu içerisinde olacaktır.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
Button btn ;
]@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
islevVer();


}
private void tanimla()
{
btn = (Button) findViewById(R.id.buton1);
}
private void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new view.onClickListener() {


@Override
public void onClick(View v) {
System.out.println("Butona Tıklandı");
}
});
}
}





Yukarıda butonumuzu tanımlayıp işlev vermiş olduk.
System.out.println(); #komutu ile ekrana Butona tıklandı mesajını yazdırdık.




TextView


TextView Nedir, Nitelikleri nelerdir, Java Class'larında TextView nasıl tanımlanır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Bir yazıyı veya bir metni kullanıcıya göstemek için kullandığımız bir Arayüz Elemanıdır
Bir TextView elemanı oluşturalım;


XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="TextView dersi"
android:id="@+id/text1"
android:textColor="#956345"
android:textSize="40dp"
android:textStyle="italic|bold"
android:background="#673456"
androidadding="10dp"
/>





XML Kodlarımız ile tasarım ekranına bir TextView ekleyip nitelik vermiş olduk
Şimdi ise activiy ekranına yani; MainActivity.java bölümüne TextView nasıl tanımlanır onlara bakalım.
İlk açılışta onCreate methodumuz karşımıza çıkıyor.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
TextView txt ;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
tanimla();
goster(kullaniciAdi  "delta");


}




private void tanimla()
{
txt = (TextView) findViewById(R.id.text1);
}
private void goster(string kullaniciAdi)
{
txt = setText(kullaniciAdi);
}
}





XML Kodlarımız ile TextView Ekledik.
TextView nesnemizi tanımladık.
TextView nesnemize işlev vermiş olduk.




EditText


EditText Nedir ? EditText'in Önemli Nitelikleri Nelerdir ? Activity Class'larında Nasıl Tanımlarız ? Edit Text'in Tasarımını Nasıl Değişiriz Ve EditText İçindeki Değerleri Nasıl Çekeriz Onu Öğreneceğiz.

Nedir ?
EditText, kullanıcıdan bilgi almamızı sağlar başka bir değişle veri girişini EditText'e yaparız.
Proğrama girilen değeri veya veriyi işleyip sonuç üretmeye yarayan arayüz elemanıdır
Öncellikle XML İle Bir Edit Text Oluşturalım

<LinearLayout class'ı içine
androd:gravity="center" kullanarak EditText'i ortaya alıyoruz.

drawable klasörü içinde edittext XML dosyası açarak nitelikler ile daha gelişmiş tasarımlar yapabilirsiniz


XML:
XML:
<EditText
android:layout_width="match_parent"
android:id="@+id/text"
androidadding="10dp"
android:textColor="#fff"
android:background="renk kodu girebiirsiniz veya resim yolu ekleyebilirsiniz"
android:hint="Faktoriyeli hesaplanacak sayıyı gir : "  #edit text içinde gözükecek yazı
android:layout_height="wrap_content"





Şimdi ise activity class'ımızda yani MainActivity.java kısmında arayüz elemanımızı java kodları ile tanımlayacağız.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
}


private void tanimla()
{
EditText = findViewById(R.id.text)
}
}


Şimdi ise XML Kodlarımız ile bir buton ekleyelim.

Java:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Faktoriyel Hesapla"
android:id="@+/hesaplaButonu"
/>


Bir tane de TextView oluşturalım arkadaşlar.
XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:id="@+/sonucText
/>





Şimdi ise bunları activity class'ında tanımlayalım.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
TextView textView;
Button button;


@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tiklama();
}
private void tanimla()
{
EditText = (EditText) findViewById(R.id.text)
Button = (Button) findViewById(R.id.hesaplaButonu)
TextView = (TextView) findViewById(R.id.sonucText)
}
private void tiklama()
{
button.setOnClickListener(new View.OnClickListener()  {
[USER=931120]@Override[/USER]
public void onClick(View v)  {
string deger = editText.getText().toString();
int fakHesaplanacakSayi = İnteger.parseİnt(deger);
int faktoriye = hesapla(fakHesaplanacakSayi);
textView.setText("Sonuc = "+faktoriyel);
}
});
}
private int hesapla(int sayi)
{
int sonuc;
int a=1;
for(int i=sayi;i>1;--)
{
sonuc = sonuc * i;
}
return sonuc;
}
}





Ve Eğitim uygulamamız tamamdır.
3 Farklı arayüz elemanını kullanarak EditText anlatımını uygulamalı bir şekilde yapmış olduk




İmageView


İmageView nedir ve nasıl kullanılır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Ekranda resim göstermemizi sağlayan arayüz elemanıdır.

XML Kodlarımız İle ImageView Elemanı Oluşturalım.


XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/image"
android:background="@drawable/dosya içinde resim seç"
/>


İmageView için bunlar yeterli, Arayüz elemanımızı oluşturmuş olduk.
Resimlerimizi Res>drawable klasörüne atıyorsunuz
Sırada MainActivity.java class'ında tanımlamak var.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
}
}


XML İle Buton Oluşturup Tanımlayalım.

LİNEAR LAYOUT BÖLÜMÜNE

XML:
android:eek:rientation="vertical"

tanımlamalıyız Dikkaattt!!

XML:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content
android:id="@+/btn"
android:text="Değiştir"
/>




Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tikla();


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn
}
public void tikla()


{
btn.setOnClickListener(new onClickListener(); {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1);
System.out.println(""+rnd);
degistir(rnd);


}
});
}
}
public void degistir(int sayı,)
{
if(sayı == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( sayi == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( sayi ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( sayi ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( sayi==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}





Butona Tıklandığında İmageView'de ki resmi değiştirmeye yarayan fonksiyonumuzu da yazmış olduk , her tıkladığımızda İmageView elemanımıza 5 resim farklı farklı gelecek.



Toast Mesajları


ToastMesaj, mesaj oluşturmay ve bu mesajın kullanıcıya ekranda göstermeye yarayan elemandır.
ToastMesajı test işlemlerinde kullanabiliriz, test işlemlerini log'larda takip ediyoruz dostlar.
ToastMesaj ile kullanıcılara bilgilendirici mesajlar veya uyarılar verebiliriz.
ToastMesajı XML kodları ile tanımlamıyoruz çünkü activity_main.xml kısmında bir etiketi bulunmuyor.
ToastMesajı tanımlayacağımız yer MainActivity.java bölümü olacak.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();
}
}





Ekrana mesajımızı yazdırmış olduk peki başka neler yapabiliriz dersek;
İmageView'de yaptığımız örneği kullanacağız yani eklediğimiz resmin ismini ekrana yazdırmasını isteyeceğiz.

Önce XML İle İmageView ve Button oluşturuyoruz.

XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/img"
/>

<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Resim Değiş"
android:id="@+/btn"
/>


Activity'de tanımlayalım
Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {


İmageView img;
Button btn;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
islevVer();
tanimla();
//Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();


}
public void tanimla()
{


img = (ImageView) findViewById(R.id.img)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn)


}
public void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1)
degister(rnd)
Toast.makeText(GetApplicationContext() , String.valueOf(rnd)+"numaralı resim gösteriliyor", Toast.LENGH_LONG).show();


}
});
}
private void degister(int rnd) {
if(rnd == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( rnd == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( rnd ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( rnd ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( rnd ==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}






Artık butona tıkladığımızda gösterilen resmini adını bize ToastMesaj olarak veriyor.

Arayüz Elemanlarının 2.Bölümü'de bu hafta gelecek herkese iyi forumlar :)
Ellerine saglik
 

deltaturk

Moderasyon Ekibi Lider Yardımcısı
26 Kas 2020
922
970
Green Team Mersin Daire Bşk.
Elinize sağlık hocam
Teşekkür Ederim Blwe :)
Elinize emeğine sağlık.
Teşekkür Ederim.
Teşekkür Ederim Hocam.
Ellerine sağlık deltam. Yapıyosun bu işi :)
Teşekkür Ederim Şafağım :)
Teşekkür Ederim.
Teşekkür Ederim.
Elinize Sağlık.
Teşekkür Ediyorum.
 

'GHOST

Uzman üye
31 Mar 2022
1,390
568

Butonlar


Butonlar nasıl tanımlanır, bir butona işlevsellik veya eylem nasıl tanımlanır onu öğreneceğiz
Bir Buton tasarlayalım

XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Resim içerikli bir buton tanımlayalım

XML:
XML:
<ImageButton
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:src="@drawable/ic_launcher"
/>


ImageButton kullanıp android:src ile de resimli butonumuzu oluşturduk

Hem metin hem de resim içeren bir buton tanımlayalım




XML:
XML:
<Button
android:layout_width=""
android:layout_height=""
android:drawableTop="@drawable/ic_launcher"
android:text="hem metin hem resim içeren buton"
/>


Buttonlara işlev verme ve tanımlama nasıl yapılr;
Buttonlara tanımlama yaparken view'lere verilen id'ler kullanarak yaparız.
Bu tanımlamaları da java kodlarıyla yapacağız
Öncelikle butonumuzu ekleyip id değeri girdik


XML:
XML:
<Button
android:id="@+id/buton1"
android:layout_width=""
android:layout_height=""
/>


Kodları ise MainActivity.java kısmına yazacağız bura bizim asıl kod yazdığımız bölüm olacaktır.
Bütün tanımlama işlemleri onCreate methodu içerisinde olacaktır.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
Button btn ;
]@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
islevVer();


}
private void tanimla()
{
btn = (Button) findViewById(R.id.buton1);
}
private void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new view.onClickListener() {


@Override
public void onClick(View v) {
System.out.println("Butona Tıklandı");
}
});
}
}





Yukarıda butonumuzu tanımlayıp işlev vermiş olduk.
System.out.println(); #komutu ile ekrana Butona tıklandı mesajını yazdırdık.




TextView


TextView Nedir, Nitelikleri nelerdir, Java Class'larında TextView nasıl tanımlanır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Bir yazıyı veya bir metni kullanıcıya göstemek için kullandığımız bir Arayüz Elemanıdır
Bir TextView elemanı oluşturalım;


XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="TextView dersi"
android:id="@+id/text1"
android:textColor="#956345"
android:textSize="40dp"
android:textStyle="italic|bold"
android:background="#673456"
androidadding="10dp"
/>





XML Kodlarımız ile tasarım ekranına bir TextView ekleyip nitelik vermiş olduk
Şimdi ise activiy ekranına yani; MainActivity.java bölümüne TextView nasıl tanımlanır onlara bakalım.
İlk açılışta onCreate methodumuz karşımıza çıkıyor.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
TextView txt ;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
tanimla();
goster(kullaniciAdi  "delta");


}




private void tanimla()
{
txt = (TextView) findViewById(R.id.text1);
}
private void goster(string kullaniciAdi)
{
txt = setText(kullaniciAdi);
}
}





XML Kodlarımız ile TextView Ekledik.
TextView nesnemizi tanımladık.
TextView nesnemize işlev vermiş olduk.




EditText


EditText Nedir ? EditText'in Önemli Nitelikleri Nelerdir ? Activity Class'larında Nasıl Tanımlarız ? Edit Text'in Tasarımını Nasıl Değişiriz Ve EditText İçindeki Değerleri Nasıl Çekeriz Onu Öğreneceğiz.

Nedir ?
EditText, kullanıcıdan bilgi almamızı sağlar başka bir değişle veri girişini EditText'e yaparız.
Proğrama girilen değeri veya veriyi işleyip sonuç üretmeye yarayan arayüz elemanıdır
Öncellikle XML İle Bir Edit Text Oluşturalım

<LinearLayout class'ı içine
androd:gravity="center" kullanarak EditText'i ortaya alıyoruz.

drawable klasörü içinde edittext XML dosyası açarak nitelikler ile daha gelişmiş tasarımlar yapabilirsiniz


XML:
XML:
<EditText
android:layout_width="match_parent"
android:id="@+id/text"
androidadding="10dp"
android:textColor="#fff"
android:background="renk kodu girebiirsiniz veya resim yolu ekleyebilirsiniz"
android:hint="Faktoriyeli hesaplanacak sayıyı gir : "  #edit text içinde gözükecek yazı
android:layout_height="wrap_content"





Şimdi ise activity class'ımızda yani MainActivity.java kısmında arayüz elemanımızı java kodları ile tanımlayacağız.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
}


private void tanimla()
{
EditText = findViewById(R.id.text)
}
}


Şimdi ise XML Kodlarımız ile bir buton ekleyelim.

Java:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Faktoriyel Hesapla"
android:id="@+/hesaplaButonu"
/>


Bir tane de TextView oluşturalım arkadaşlar.
XML:
XML:
<TextView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:id="@+/sonucText
/>





Şimdi ise bunları activity class'ında tanımlayalım.


Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
EditText editText;
TextView textView;
Button button;


@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tiklama();
}
private void tanimla()
{
EditText = (EditText) findViewById(R.id.text)
Button = (Button) findViewById(R.id.hesaplaButonu)
TextView = (TextView) findViewById(R.id.sonucText)
}
private void tiklama()
{
button.setOnClickListener(new View.OnClickListener()  {
[USER=931120]@Override[/USER]
public void onClick(View v)  {
string deger = editText.getText().toString();
int fakHesaplanacakSayi = İnteger.parseİnt(deger);
int faktoriye = hesapla(fakHesaplanacakSayi);
textView.setText("Sonuc = "+faktoriyel);
}
});
}
private int hesapla(int sayi)
{
int sonuc;
int a=1;
for(int i=sayi;i>1;--)
{
sonuc = sonuc * i;
}
return sonuc;
}
}





Ve Eğitim uygulamamız tamamdır.
3 Farklı arayüz elemanını kullanarak EditText anlatımını uygulamalı bir şekilde yapmış olduk




İmageView


İmageView nedir ve nasıl kullanılır bunları öğreneceğiz.


Nedir ?
Ekranda resim göstermemizi sağlayan arayüz elemanıdır.

XML Kodlarımız İle ImageView Elemanı Oluşturalım.


XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/image"
android:background="@drawable/dosya içinde resim seç"
/>


İmageView için bunlar yeterli, Arayüz elemanımızı oluşturmuş olduk.
Resimlerimizi Res>drawable klasörüne atıyorsunuz
Sırada MainActivity.java class'ında tanımlamak var.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
}
}


XML İle Buton Oluşturup Tanımlayalım.

LİNEAR LAYOUT BÖLÜMÜNE

XML:
android:eek:rientation="vertical"

tanımlamalıyız Dikkaattt!!

XML:
XML:
<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content
android:id="@+/btn"
android:text="Değiştir"
/>




Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
İmageView img;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
tanimla();
tikla();


}
public void tanimla()
{
img = (ImageView) findViewById(R.id.image)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn
}
public void tikla()


{
btn.setOnClickListener(new onClickListener(); {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1);
System.out.println(""+rnd);
degistir(rnd);


}
});
}
}
public void degistir(int sayı,)
{
if(sayı == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( sayi == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( sayi ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( sayi ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( sayi==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}





Butona Tıklandığında İmageView'de ki resmi değiştirmeye yarayan fonksiyonumuzu da yazmış olduk , her tıkladığımızda İmageView elemanımıza 5 resim farklı farklı gelecek.



Toast Mesajları


ToastMesaj, mesaj oluşturmay ve bu mesajın kullanıcıya ekranda göstermeye yarayan elemandır.
ToastMesajı test işlemlerinde kullanabiliriz, test işlemlerini log'larda takip ediyoruz dostlar.
ToastMesaj ile kullanıcılara bilgilendirici mesajlar veya uyarılar verebiliriz.
ToastMesajı XML kodları ile tanımlamıyoruz çünkü activity_main.xml kısmında bir etiketi bulunmuyor.
ToastMesajı tanımlayacağımız yer MainActivity.java bölümü olacak.

Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {
[USER=931120]@Override[/USER]
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();
}
}





Ekrana mesajımızı yazdırmış olduk peki başka neler yapabiliriz dersek;
İmageView'de yaptığımız örneği kullanacağız yani eklediğimiz resmin ismini ekrana yazdırmasını isteyeceğiz.

Önce XML İle İmageView ve Button oluşturuyoruz.

XML:
XML:
<İmageView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="180dp"
android:id="@+/img"
/>

<Button
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="Resim Değiş"
android:id="@+/btn"
/>


Activity'de tanımlayalım
Java:
Java:
public class MainActivity extends AppCompatActivity {


İmageView img;
Button btn;
@Override
protected void onCreate(Bundle savedİnstanceState) {
super onCreate/savetInstanceState);
setContentVew(R.layout.activity_main);
islevVer();
tanimla();
//Toast.makeText(this , "Toast Mesajı Eğitimi" , Toast.LENGH_LONG).show();


}
public void tanimla()
{


img = (ImageView) findViewById(R.id.img)
btn = (Button) findViewById(R.id.btn)


}
public void islevVer()
{
btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
@Override
public void onClick(View v) {


int rnd = (int) (Math.random()*5+1)
degister(rnd)
Toast.makeText(GetApplicationContext() , String.valueOf(rnd)+"numaralı resim gösteriliyor", Toast.LENGH_LONG).show();


}
});
}
private void degister(int rnd) {
if(rnd == 1)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bir)
}else if ( rnd == 2)
{
img.setİmageResource(R.drawable.iki)
}else if ( rnd ==3)
{
img.setİmageResource(R.drawable.üç)
}else if ( rnd ==4)
{
img.setİmageResource(R.drawable.dört)
}else if ( rnd ==5)
{
img.setİmageResource(R.drawable.bes)
}
}






Artık butona tıkladığımızda gösterilen resmini adını bize ToastMesaj olarak veriyor.

Arayüz Elemanlarının 2.Bölümü'de bu hafta gelecek herkese iyi forumlar :)
Güzel konu eline sağlık
 
Üst

Turkhackteam.org internet sitesi 5651 sayılı kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında "Yer Sağlayıcı" konumundadır. İçerikler ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Turkhackteam.org; Yer sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir. Türkhackteam saldırı timleri Türk sitelerine hiçbir zararlı faaliyette bulunmaz. Türkhackteam üyelerinin yaptığı bireysel hack faaliyetlerinden Türkhackteam sorumlu değildir. Sitelerinize Türkhackteam ismi kullanılarak hack faaliyetinde bulunulursa, site-sunucu erişim loglarından bu faaliyeti gerçekleştiren ip adresini tespit edip diğer kanıtlarla birlikte savcılığa suç duyurusunda bulununuz.