Yazacağımız her Java programı ya bir konsol uygulaması ya da bir applet olacaktır. Bir applet programı Netscape gibi bir web-browser ya da kullanacağımız Java Development Kit (JDK) ortamında da bulunan ve basit bir web-browser görevini yapan bir appletviewer ile çalıştırılır. Bir konsol uygulaması diğer program dillerinde yazılan programlarına benzer ve bir web-browser dışında çalıştırılır. Yazacağımız Java programı hangi tür olursa olsun* programı hazırlamak için aşağıdaki aşamalardan geçmemiz gerekecektir:
[color=blue:4e8108c352]Kurgulama (Editing) [/color:4e8108c352]
[color=darkblue:4e8108c352]Derleme (Compiling) [/color:4e8108c352]
[color=indigo:4e8108c352]Çalıştırma (Executing) [/color:4e8108c352]
[color=blue:4e8108c352][b:4e8108c352]Kurgulama:[/b:4e8108c352] [/color:4e8108c352]
Yaratacağımız Java programını bir editör yardımı ile bir kütüğün içine koymalıyız. Kullanacağımız editör vi* emacs* MS editör ya da notepad gibi bir kütüğü ASCII text olarak yaratabilecek olan bir editör olmalıdır (MS-Word* WordPerfect gibi yazılımlar kullanılmamalıdır). Yaratılan kütüğün adı .java eki ile bitmelidir. Bu ek o kütüğün bir Java programı sakladığını gösterir. Örneğin* kütük adları test1.java ve Test2.java bir Java programı saklayan kütüklerin adları olabilir. Her Java programını saklayan kütük bir Java sınıfını (class) tanımlayacaktır. Bir sınıfın adı onu saklayan kütüğün adıyla aynı olmak zorundadır. Java büyük ve küçük harf ayrımı yaptığından* eğer sınıf adında büyük harf kullanıldıysa kütük adında da büyük harf kullanılmalıdır. Örneğin* test1 ve Test1 Java tarafından iki farklı ad olarak görülecektir.
[color=darkblue:4e8108c352][b:4e8108c352]Derleme:[/b:4e8108c352] [/color:4e8108c352]
Bir editör yardımı ile bir Java programını saklayan test1.java kütüğünü yaratmış olduğumuzu varsayalım. İkinci adım* bu kütüğü Java derleyicisiyle derlemektir. Bir başka deyişle* yüksek seviyeli dille yazılan programımızı* bir ara dile (Java byte code) çevirmemiz gerekmektedir. Bu amaçla JDK içindeki javac programını kullanarak komut ortamında (DOS ya da UNIX ortamında) örnek Java programımızı aşağıdaki komutu vererek derleriz:
javac test1.java
Eğer yazdığımız programda hiçbir yazım hatası yoksa* bu komut test1.class kütüğünü yaratacaktır. Eğer programımızda yazım hataları varsa* .class kütüğü üretilmeyecek ve javac programı* programımızdaki hataları* hata mesajları ile bize bildirecektir. Bu durumda programımızdaki hataları bulup hataya neden olan yerleri bir editör yardımıyla düzeltmeliyiz. Düzeltmeleri yaptıktan sonra* programımızı yeniden derlemeliyiz. Bu işe programımızdaki bütün yazım hataları temizlenene kadar devam etmeliyiz. Hatasız programlar için yaratılan .class kütüğü yazdığımız Java WwW.ProgramKoliK.CoMn bir ara-dil olan Java-bytecode türünden gösterimidir. Bir başka deyişle* javac programı bizim Java programlama dili kullanarak yazdığımız komutları Java-bytecode olarak bilinen dildeki komutlara çevirir. Java-bytecode dilinin komutları hiçbir makinaya bağlı olmadığından aynı kod değişik ortamlarda ve makinalarda çalıştırılabilir. Çalıştıracağımız program* bu .class kütüğündeki program olacaktır.
[color=indigo:4e8108c352][b:4e8108c352]Çalıştırma: [/b:4e8108c352][/color:4e8108c352]
Eğer yazdığımız Java programı bir konsol uygulaması ise* örnek programımız için yaratılan ve Java byte kodlarını tutan test1.class kütüğünü JDK'nın içinde bulunan Java yorumlayıcısı java ile aşağıdaki komutu kullanarak çalıştırabiliriz:
java test1
Eğer programımız bir applet ise* bu applet için ilk önce bir HTML kütüğü yaratmalıyız. Bu HTML kütüğünün adı* genelde programı saklayan kütükle aynı olmalıdır; yalnızca eki .html olacaktır. Bu HTML kütüğünün içinden yaratılmış appleti saklayan .class kütüğüne referans olacaktır. Yaratılan bu appleti JDK'nın içinde bulunan ve basit bir web-browser olan appletviewer programı ile çalıştırabiliriz. Örnek programımızı*
appletviewer test1.html
komutuyla çalıştırmak gerekir.
Böylece test1.html kütüğü appletviewer tarafından yüklenecek ve onun içindeki referans sayesinde test1.class içinde bulunan applet çalıştırılacaktır.
[color=blue:4e8108c352]Kurgulama (Editing) [/color:4e8108c352]
[color=darkblue:4e8108c352]Derleme (Compiling) [/color:4e8108c352]
[color=indigo:4e8108c352]Çalıştırma (Executing) [/color:4e8108c352]
[color=blue:4e8108c352][b:4e8108c352]Kurgulama:[/b:4e8108c352] [/color:4e8108c352]
Yaratacağımız Java programını bir editör yardımı ile bir kütüğün içine koymalıyız. Kullanacağımız editör vi* emacs* MS editör ya da notepad gibi bir kütüğü ASCII text olarak yaratabilecek olan bir editör olmalıdır (MS-Word* WordPerfect gibi yazılımlar kullanılmamalıdır). Yaratılan kütüğün adı .java eki ile bitmelidir. Bu ek o kütüğün bir Java programı sakladığını gösterir. Örneğin* kütük adları test1.java ve Test2.java bir Java programı saklayan kütüklerin adları olabilir. Her Java programını saklayan kütük bir Java sınıfını (class) tanımlayacaktır. Bir sınıfın adı onu saklayan kütüğün adıyla aynı olmak zorundadır. Java büyük ve küçük harf ayrımı yaptığından* eğer sınıf adında büyük harf kullanıldıysa kütük adında da büyük harf kullanılmalıdır. Örneğin* test1 ve Test1 Java tarafından iki farklı ad olarak görülecektir.
[color=darkblue:4e8108c352][b:4e8108c352]Derleme:[/b:4e8108c352] [/color:4e8108c352]
Bir editör yardımı ile bir Java programını saklayan test1.java kütüğünü yaratmış olduğumuzu varsayalım. İkinci adım* bu kütüğü Java derleyicisiyle derlemektir. Bir başka deyişle* yüksek seviyeli dille yazılan programımızı* bir ara dile (Java byte code) çevirmemiz gerekmektedir. Bu amaçla JDK içindeki javac programını kullanarak komut ortamında (DOS ya da UNIX ortamında) örnek Java programımızı aşağıdaki komutu vererek derleriz:
javac test1.java
Eğer yazdığımız programda hiçbir yazım hatası yoksa* bu komut test1.class kütüğünü yaratacaktır. Eğer programımızda yazım hataları varsa* .class kütüğü üretilmeyecek ve javac programı* programımızdaki hataları* hata mesajları ile bize bildirecektir. Bu durumda programımızdaki hataları bulup hataya neden olan yerleri bir editör yardımıyla düzeltmeliyiz. Düzeltmeleri yaptıktan sonra* programımızı yeniden derlemeliyiz. Bu işe programımızdaki bütün yazım hataları temizlenene kadar devam etmeliyiz. Hatasız programlar için yaratılan .class kütüğü yazdığımız Java WwW.ProgramKoliK.CoMn bir ara-dil olan Java-bytecode türünden gösterimidir. Bir başka deyişle* javac programı bizim Java programlama dili kullanarak yazdığımız komutları Java-bytecode olarak bilinen dildeki komutlara çevirir. Java-bytecode dilinin komutları hiçbir makinaya bağlı olmadığından aynı kod değişik ortamlarda ve makinalarda çalıştırılabilir. Çalıştıracağımız program* bu .class kütüğündeki program olacaktır.
[color=indigo:4e8108c352][b:4e8108c352]Çalıştırma: [/b:4e8108c352][/color:4e8108c352]
Eğer yazdığımız Java programı bir konsol uygulaması ise* örnek programımız için yaratılan ve Java byte kodlarını tutan test1.class kütüğünü JDK'nın içinde bulunan Java yorumlayıcısı java ile aşağıdaki komutu kullanarak çalıştırabiliriz:
java test1
Eğer programımız bir applet ise* bu applet için ilk önce bir HTML kütüğü yaratmalıyız. Bu HTML kütüğünün adı* genelde programı saklayan kütükle aynı olmalıdır; yalnızca eki .html olacaktır. Bu HTML kütüğünün içinden yaratılmış appleti saklayan .class kütüğüne referans olacaktır. Yaratılan bu appleti JDK'nın içinde bulunan ve basit bir web-browser olan appletviewer programı ile çalıştırabiliriz. Örnek programımızı*
appletviewer test1.html
komutuyla çalıştırmak gerekir.
Böylece test1.html kütüğü appletviewer tarafından yüklenecek ve onun içindeki referans sayesinde test1.class içinde bulunan applet çalıştırılacaktır.