1- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* unutarak bir şey yemek*
2- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* unutarak bir şey içmek*
3- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* unutarak cinsi münasebette bulunmak*
4- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* hem yiyip içmek* hem cinsi münasebette bulunmak*
Bu hususta farz oruçla vacip veya nafile oruçlar arasında fark yoktur.
Unutarak oruç yiyen kimse* orucunu tutup tamamlayacak güçte ise* görenlerin* oruçlu olduğunu ona hatırlatmaları gerekir. Hatırlatmamaları tahrimen mekruhtur.
Yediği orucu tutup tamamlayacak güçte bulunmayan ve tuttuğu takdirde daha da zayıf düşecek olan kimseye* oruçlu olduğunu hatırlatmamak* yerinde olur.
5- Bakmak veya düşünmekle bel gelmek*
6- Bel gelmeksizin öpüşmek*
7- Uyuyup ihtilam* cünüp olmak*
8- Cünüp olarak sabahlamak*
9- Suya dalmakla kulağa su kaçmak
10- Elde olmayarak boğaza duman girmesi* Duman* istenilerek içe çekilirse* orucu bozar.
Öd veya anber dumanı ise* içilen tütün gibi yalnız kaza etmekle kalmaz* belki keffaret bile gerekir.
11-Boğaza su girmesi*
Bundan korunmağa imkan yoktur. Ağız kapansa* burundan girer* .
Bunun içindir ki: kömürcülük* kalburlayıcıhk edenlerin* meslekleri icabı olarak toz yutmalarıyla oruçları bozulmaz*
12- Elde olmayarak boğaza sinek kaçması*
13-Ağıza alınan ilacın tadının boğaza erişmesi*
Dişi ağrıyan oruçlunun* ağrıyı dindirmek için dişine karanfil koyduktan sonra* karanfili değil* ağzında meydana gelen tükrüğü-nü yutması ile oruç bozulmaz.
Fakat* karanfili * yanlışlıkla da olsa* elinde olmadan yutsa* orucunu kaza etmesi gerekir.
14*15- Göze sürmek çekmek veya ilaç akıtmak*
16- Vücudu yağlamak veya yıkamak*
17- Diş aralarında sahur yemeğirden kalan ve nohuttan küçük olan yemek kırıntılarını yutmak veya çiğnemek.
Yutulan kırıntı* nohut büyüklüğünde olursa* orucu bozar. Nohuttan küçük olmakla beraber* ağızdan çıkarıldıktan sonra yenilenecek kırıntı da böyledir.
18- Ağız dışından susam tanesi kadar bir şeyi alıp ağızda gayp oluncaya kadar yavaş yavaş ve boğazda tadı bulunmayacak surette çiğnemek*
Ağız dışından alınıp yutulan şey* susam tanesinden küçük bile olsa* orucu bozar ve hatta keffaret de lazım gelir.
19- İdrar yoluna ilaç akıtmak*
20- Bıyık yağlamak*
21- Çokça bile olsa* kendiliğinden kusmak*
22- Kendiliğinden gelen kusuntunun* kendiliğinden geri gitmesi*
23- Boğaza parmak salıp ağızı doldurmayacak derecede kusmak*
24- Ağıza getirilen ve ağızı doldurmayan kusuntunun* kendiliğinden geri gitmesi veya geri alınması*
Parmak salıp ağız dolusu kusmak da* ağızı dolduracak derecede kendiliğinden gelen kusuntuyu geri çevirmek de orucu bozar.
25- Hacamat olmak*
26- Bir şey tadıp tükürmek*
27- Gıybet etmek* adam çekiştirmek*
Gıybet bir kimsenin bilinmeyen ayıbını ardından açıklayıp onu tasalandıracak sözlerle çekiştirmektir. Bu* orucu değil* orucun sevabını bozar.
Söylenen şey* ardından çekiştirilen adamda varsa* gıybet; yoksa bühtan ve iftira olur ki* bunun günahı daha büyüktür.
28- Orucu bozmağa sadece niyetlenmek*
29- Ağız çalkalandıktan sonra ağızda kalan yaşlığın* tükrükle birlikte yutulması*
30- Boğaza kaçmamak* tükrüğe müsavi veya tükrükten çok olmamak ve tadı his edilmemek şartı ile dişlerin arasından kan gelmesi*
31- Çektirilen veya çıkan dişin yerinden gelen kan hakkında da hüküm böyledir.
32- Konuşmaktan veya başka bir şeyden dolayı tükrükle ıslanan dudakları emmek... orucu bozmayan hallerdendir.
2- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* unutarak bir şey içmek*
3- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* unutarak cinsi münasebette bulunmak*
4- Hatırlandığı zaman geri durmak şartıyla* hem yiyip içmek* hem cinsi münasebette bulunmak*
Bu hususta farz oruçla vacip veya nafile oruçlar arasında fark yoktur.
Unutarak oruç yiyen kimse* orucunu tutup tamamlayacak güçte ise* görenlerin* oruçlu olduğunu ona hatırlatmaları gerekir. Hatırlatmamaları tahrimen mekruhtur.
Yediği orucu tutup tamamlayacak güçte bulunmayan ve tuttuğu takdirde daha da zayıf düşecek olan kimseye* oruçlu olduğunu hatırlatmamak* yerinde olur.
5- Bakmak veya düşünmekle bel gelmek*
6- Bel gelmeksizin öpüşmek*
7- Uyuyup ihtilam* cünüp olmak*
8- Cünüp olarak sabahlamak*
9- Suya dalmakla kulağa su kaçmak
10- Elde olmayarak boğaza duman girmesi* Duman* istenilerek içe çekilirse* orucu bozar.
Öd veya anber dumanı ise* içilen tütün gibi yalnız kaza etmekle kalmaz* belki keffaret bile gerekir.
11-Boğaza su girmesi*
Bundan korunmağa imkan yoktur. Ağız kapansa* burundan girer* .
Bunun içindir ki: kömürcülük* kalburlayıcıhk edenlerin* meslekleri icabı olarak toz yutmalarıyla oruçları bozulmaz*
12- Elde olmayarak boğaza sinek kaçması*
13-Ağıza alınan ilacın tadının boğaza erişmesi*
Dişi ağrıyan oruçlunun* ağrıyı dindirmek için dişine karanfil koyduktan sonra* karanfili değil* ağzında meydana gelen tükrüğü-nü yutması ile oruç bozulmaz.
Fakat* karanfili * yanlışlıkla da olsa* elinde olmadan yutsa* orucunu kaza etmesi gerekir.
14*15- Göze sürmek çekmek veya ilaç akıtmak*
16- Vücudu yağlamak veya yıkamak*
17- Diş aralarında sahur yemeğirden kalan ve nohuttan küçük olan yemek kırıntılarını yutmak veya çiğnemek.
Yutulan kırıntı* nohut büyüklüğünde olursa* orucu bozar. Nohuttan küçük olmakla beraber* ağızdan çıkarıldıktan sonra yenilenecek kırıntı da böyledir.
18- Ağız dışından susam tanesi kadar bir şeyi alıp ağızda gayp oluncaya kadar yavaş yavaş ve boğazda tadı bulunmayacak surette çiğnemek*
Ağız dışından alınıp yutulan şey* susam tanesinden küçük bile olsa* orucu bozar ve hatta keffaret de lazım gelir.
19- İdrar yoluna ilaç akıtmak*
20- Bıyık yağlamak*
21- Çokça bile olsa* kendiliğinden kusmak*
22- Kendiliğinden gelen kusuntunun* kendiliğinden geri gitmesi*
23- Boğaza parmak salıp ağızı doldurmayacak derecede kusmak*
24- Ağıza getirilen ve ağızı doldurmayan kusuntunun* kendiliğinden geri gitmesi veya geri alınması*
Parmak salıp ağız dolusu kusmak da* ağızı dolduracak derecede kendiliğinden gelen kusuntuyu geri çevirmek de orucu bozar.
25- Hacamat olmak*
26- Bir şey tadıp tükürmek*
27- Gıybet etmek* adam çekiştirmek*
Gıybet bir kimsenin bilinmeyen ayıbını ardından açıklayıp onu tasalandıracak sözlerle çekiştirmektir. Bu* orucu değil* orucun sevabını bozar.
Söylenen şey* ardından çekiştirilen adamda varsa* gıybet; yoksa bühtan ve iftira olur ki* bunun günahı daha büyüktür.
28- Orucu bozmağa sadece niyetlenmek*
29- Ağız çalkalandıktan sonra ağızda kalan yaşlığın* tükrükle birlikte yutulması*
30- Boğaza kaçmamak* tükrüğe müsavi veya tükrükten çok olmamak ve tadı his edilmemek şartı ile dişlerin arasından kan gelmesi*
31- Çektirilen veya çıkan dişin yerinden gelen kan hakkında da hüküm böyledir.
32- Konuşmaktan veya başka bir şeyden dolayı tükrükle ıslanan dudakları emmek... orucu bozmayan hallerdendir.