THT DUYURU

Network Network İle İlgili Bölümümüz ...

chat
Seçenekler

A' dan Z' ye Network

Uchiha-Sasuke - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Green Team (Deneyimli)
Üyelik tarihi:
07/2016
Nereden:
MSFVenom
Mesajlar:
1.379
Konular:
82
Teşekkür (Etti):
30
Teşekkür (Aldı):
472
Ticaret:
(0) %
01-04-2020 02:47
#1
A' dan Z' ye Network
Bilgisayarın Gelişimi

Analitik Makine, 1830'lu yıllarda Charles Babbage'ın temelini attığı mekanik bilgisayarlardır. Analitik Makine'yi bir önceki çalışması Fark
Makinesinden ayrı tutan nitelik delikli kartlar kullanılarak yapılmasıydı.

Herman Hollerith 1889 senesinde ilk defa elektriksel olarak veri işleyen bilgisayarı geliştirdi. Herman Hollerith 1896 senesinde IBM şirketini kurdu ve bilgisayara IBM100 adını verdi.

1942 senesinde ilk elektronik bilgisayar ABC (Atanasoff-Berry Computer) adını aldı. Günümüz bilgisayarlarının ilk örneği kabul edilen ENIAC (Electrical Numerical Integrator and Computer), ABC (Atanasoff-Berry Computer)'nin teknolojisini kullanılarak geliştirilmiştir. 30 ton ağırlığında olup, USA ordusu tarafından kullanılmıştır.

Intel tarafından 1978 senesinde 8086 işlemcileri yapıldı, 1981 senesinde ise DOS işletim sistemini çalıştırabilen bilgisayarlar tanıtıldı.


Bilgisayar İletişimi

Bilgisayarlarda iletişimde işin içine rakamlar, kodlar girmeye başlıyor. Bilgisayarlar ikili sayı sistemini yani 1 ve 0 rakamlarını kullanırlar. Bilgisayarların bu iki sayıdan anladığı bir dil yoktur.

1 = Elektrik Sinyali var, Veri var
//
0= Elektrik Sinyali yok, Veri Yok




Bit ve Byte Kavramları

Üsttede dediğim gibi bilgisayarla ikili sayı sistemini kullanırlar. İkili sayı sistemi sadece 1 ve 0 rakamlarından oluşur. Bütün iletişim bu iki sayının çeşitli kombinasyonları sayesinde sağlanır.



Bit : Bir tane 1 veya 0'dan oluşur, bilgisayarın algılayabileceği en küçük veri ölçüsüdür.

Nibble : 4 tane bitten oluşur.

Byte : 8 tane bitten oluşur, klavyede bastığımız her tuş 1 byte'dır.

Word : 16 tane bitten oluşur.



Şimdi ise bunların bazılarını örnek olarak görelim.



Gördüğünüz gibi turkhackteam kelimesi 12 harf, klavyede her harf ve rakam 1 byte demiştik. O zaman Not defterimiz 12 byte olmalı.



Ve gördüğünüz gibi (mavi renkle dikdörtgen içine alınmış yer) 12 byte yazıyor.

* Şimdi ise birde veri depolama olaylarına göz atalım ;

Veri depolama birimlerinin ne kadar veri barındırabileceği byte ve bit'lerle belirtilir.




ASCII

Metin karakterlerinin ikili sayı sistemindeki değerine ASCII denir.

İngilizce alfabesindeki tüm harfleri kapsayan değer 128 koddan oluşur.



Bu görselde bize ASCII tablosunu gösteriyor.

Şimdi bir tane not defteri açalım ve değerleri ALT + kombinasyonuyla deniyelim.



Görselde gördüğümüz THT kelimesini Yazmak İçin;

T'nin değeri : 84 ~> ALT + 84
H'nin değeri : 72 ~> ALT + 72
T'nin değeri : 84 ~> ALT + 84

Kombinasyonlarını yapabiliriz.


Veri Yolu (BUS)

Bilgisayarlar veri aktarımında Veri Yolu (BUS) ismi verilen yolları kullanırlar.

Bu veri yollarının genişliği, bilgisayarın aynı zamanda ne kadar veri iletebileceğini gösterir.

32 bit'lik veri yolu ~> aynı zamanda 32 bit veriyi iletebilir.

64 bit'lik veri yolu ~> aynı zamanda 64 bit veriyi iletebilir.



Bilgisayardaki tüm donanımlar birbirleriyle Veri Yolu (BUS) ile iletişim kurup, birbirlerine bağlıdırlar.


İşlemci

İşlemci, eylemleri parçalara bölerek işler. Bu parçalara ise Döngü adı verilir. İşlemcinin döngüleri işlemesi biraz vakitini alır. 1 saniyede işlenebilen döngü sayısı, işlemcinin hızını (GHz) gösterir. 1 GHz hız ile çalışan bir işlemci, saniyede 1 milyar döngü işleyebilir.
İçerisinde mikro işlemci bulunur ve mikro işlemcinin de içerisinde 7 tane farklı birim vardır.

1) Control Unit (CU) : İşlemciye gelen ve işlemciden işlenmiş bir şekilde çıkan işlermlerin düzenlemesini yapar. Kısaca bir organizatör. İşlemcinin meşgul mü, müsait mi ? gibi durumlarını inceler.

2) Prefect Unit : Control Unit'ten geçen işleme komut göndermekle görevlidir. Kısaca iş verir. ( Verilen işleri L1 cache'ye bırakır.)

3) Decode Unit : Gelen komutu bir alt bölüm yani Execution Unit'e taşımadan önce thread'lara böler.

4) Execution Unit : Kendi içinde Aritmetic Logic Unit (ALU) ve Floating Point Unit (FPU) adında 2 ayrı birim barındırır.

a) Aritmetic Logic Unit (ALU) : İşlemci içindeki mantıksal ve matematiksel işlemleri yapan bölümdür. Bir işlemcide birden çok Aritmetic Logic Unit (ALU) bulunabilir.

b) Floating Point Unit (FPU) : İşlemcide Floating Point Unit (FPU) ileri düzey matematiksel işlemleri yapan bölümdür.

5) Register : Control Unit (CU) ve Execution Unit için geçici bir bellektir. Kısaca karalama defteri olarak bilinir. Çok hızlı bir birimdir.

6) Cache : Layer 1 (L1), Layer 2 (L2) ve Layer 3 (L3) olmak üzere 3 bölümden oluşur. Kısacası cache işlemcinin not defteri ve görev listesidir.

a) L1 Cache : En hızlı çalışan önbellektir. Hesap yaparken en çok kullanılan veriler burada tutulur.

b) L2 Cache : L1'e göre biraz daha yavaştır. L1 mantığıyla kullanılır. L1'de yer kalmadığı vakit L2'ye geçilir. L1'den daha kapasitelidir.

c) L3 Cache : L1 ve L2'den yavaştır. Fakat en kapasiteli bellektir. L1 ve L2 mantığıyla kullanılır.

7) Bus Interface Unit : Adress Bus ve Data Buss'lara erişimi yapar. İşlemcinin kısaca giriş ve çıkış kapısıdır.



İşlemci Teknolojileri

Pipelining :

İşlemcinin bir komutu işlemeye başlamadan hemen önce, süren komutun bitmesini beklemez.

Prefect Unit, Decode Unit'e işi gönderirken meşgul mü ? değil mi ? gözetmez.

L1 cache'de boş yer buldukça işi gönderir.

Pipelining teknolojisi daha fazla adım eklenerek Hyper-Pipelined olarak geliştirilmiştir.



SuperScaler :

Execution Unit'in işlemcide birden çok bulunduğu teknolojidir.

Execution Unit'in artık işleri belli bir sıraya göre değil, karışık bir şekilde olabiliyor.

Tek bir Floating Point Unit (FPU) vardır; ortak kullanılabilir. Ancak Aritmetic Logic Unit (ALU) sayısı artış göstermiştir.



Out-Of-Order Execution :

Y işleminin sonucuyla bağlantılı olan X işleminin tamamlanması durumunda kullanılır.

X işlemi, Y işleminin olmasını beklerken bunu bu sefer pipeline'de değil, buffer (reservation veya instruction buffer)'larda bekler.

X işlemi, Y işlemi yapılırken sırada değil, kenar bölümde bekletilir.

Branch Prediction :

Perfect Unit, işlemleri başarılı olma durumlarına göre, sıradaki işleri dallandırma işlemini uygulayarak (Branching) pipeline'a gönderir.

Normalde işlemin sonucu beklenen sonuçtan başka olarak yanlış ya da hatalı çıktıysa, sırada bekleyen işlemler öncelikle durdurulur ve pipeline'den çıkarılır.

Bu vakit kaybının yaşanmasın diye, aynı ya da benzer işler için tahmin belleği kullanılır. Benzer ya da aynı işlemin sonucu, yeniden gelmesi halinde tahmin eder. Bu belleğe Branch Target Buffer (BTB) ismi verilmiştir.

Speculative Execution :

Matematiksel işlemleri Out-Of-Order Execution'a dahil ettiği gibi mantıksal işlemleride Out-of-Order Execution'a dahil eder.

Tahminler vasıtasıyla şart içermeyen mantıksal işlemleride yapar.

Tahmin sağlamalarını yapıp, çok kullanılan ve kesinleşmiş tahminleri, geçici register'dan alıp kalıcı register'a geçirir.

Explicity Parallel Instruction Computing (EPIC) :

Paralel işlem yapabilmeyi hızlandırmak kasıtıyla yapılmıştır.

Hangi işlemleri paralel olarak işleyebileceğini Prefect Unit, Execution Unit'e söyler.

Bu sayede işlemci, işlem sırasını daha basit ve hızlı belirler.

Explicity Parallel Instruction Computing (EPIC) işlemcilerde, varsayımların daha başarılı olabilmesi için ileri matematiksel
yöntemler
bulunur.

Intel Itanium marka işlemcilerde Explicity Parallel Instruction Computing (EPIC) bulunur.



Hyper-Threading :

2 set register'e tek bir çekirdek bünyesinde bulunduğu teknolojidir.

Bu nedenden ötürü her bir tane işlemci mantıksal olarak 2 tane gibi çalışır.

2 set register'i Execution Unit'ler hesaplama işlemleri için kullanabilirler.

Hyper-Threading 2 çekirdekli bir CPU, 4 tane thread'i aynı zamanlı işleyebilir, böylelikle %30'luk bir performans artışı sağlanır.



CPU'larda Veri Yolları

Adres Yolu (Adress Bus) : Bilgiler, bellekte 8 bitlik bloklar halinde muhafaza edilir.

Her bloğun bir tane adresi vardır, işlemciler bellekteki bilgilere ulaşırken bu adresi kullanırlar.

Veri Yolu (Data Bus) : Bellek üzerinde adreslenmiş bloklarda bulunan bilgiler, bu yollar sayesinde taşınırlar.



Front Side Bus (FSB) : İşlemci ile bellek arasındaki bilgi yoluna verilen isimdir. Bu bilgi yolu anakart üzerinde bulunur.

Back Side Bus (BSB) : İşlemci ile Layer 2 (L2) cache arasındaki bilgi yoluna verilen isimdir. Bu bilgi yolu işlemcinin içinde bulunur. İşlemci ile mikro işlemci arasındadır.



Anakart

Anakart, bütün donanımların birbiriyle iletişim kurmasını, kullanıcıya başarılı bir şekilde ulaşmasını ve dış dünyaya açılmasını sağlayan ana donanımdır. Anakart, bir bilgisayarın sahip olabileceği özellikleri belirler.



Anakart Türleri

1) AT Form-Factor :

AT Form-Factor 1982 senesinde geliştirilmiş ve ortalama 1990 senesine kadar kullanılmıştır.

Küçük olduğu için montaj işlemi zordur.

Soğutma sistemi, mekanizma'sı gelişmiş değildir.

Paralel ve seri kabloları, farklı kablolandırılır.

Elektirği otomatik bir şekilde kesmez.



2) ATX Form-factor :

Büyük bir modeldir ve montajı basittir.

Soğutma sistemi, mekanizması gelişmiştir.

Soğutma amacıyla AT Form-Factor üzerine geliştirilmiştir.

Paralel ve seri kabloları tümleşiktir.

Elektriği otomatik bir şekilde kesebilir.



Kendi içlerinde başka modelleride vardır.



Yonga Seti (Chipset)

Yonga Seti (Chipset), bütün donanımların işlemci ile haberleşmesini sağlar.

İşlem bekleme aralıklarını azaltır ve düzenler.

Yonga Seti (Chipset), Kuzey Köprüsü (North Bridge) ve Güney Köprüsü (South Bridge) olarak iki tanedir.



1) Kuzey Köprüsü (North Bridge) :

İşlemci (CPU), bellek (RAM), AGP slotu ve Güney Köprüsü (South Bridge) arasında haberleşmeyi sağlar.

Bu 4 tane birimden gelen bilgileri hızlandırılmış bir şekilde işlemci (CPU)'ye gönderir.

İşlemciden gelen bilgileride, yavaşlatılmış bir şekilde bu birimlere gönderir.



2) Güney Köprüsü (South Bridge) :

PCI portu, paralel port, seri port, ISA ve depolama birimleri arasındaki haberleşmeyi sağlar.

Bu 5 tane birimden gelen bilgileri Kuzey Köprüsü (North Bridge)'ne gönderir.

Kuzey Köprüsü (North Bridge)'nden gelen bilgileride bu birimlere gönderir.

Anakart Hızı, Kuzey Köprüsü (Nort Bridge) ve Güney Köprüsü (South Bridge) arasındaki hıza denir. Anakart hızı bilgisayarın hızına doğrudan etkiler.

Genişleme Yuvaları (Expension Slots)

Anakart üzerindeki takılacak olan donanımlar için yuvalardır.

Anakart üzerindeki veri yollarının uç noktasında bulunurlar.

ISA, PCI, PCI-E ve AGP olmak üzere 4 farklı tip genişleme yuvası vardır.



1) ISA (Industry Standard Architecture) Slot :

8 bit ve 16 bit bant genişliğine sahiptirler.

En çok 8 MHz (Megahertz) hızında çalışabilir.

Ekran kartı ve ses kartı montajlanabilir.

Günümüzde artık kullanılmamaktadır.

2) PCI (Peripheral Component Interconnect) Slot :

Intel tarafından 1990 senesinde yapılmıştır.

32 bant genişliğinde, 33 MHz (Megahertz) hızında çalışır.

Saniye 133 MB (Megabyte) veri gönderebilir.

Ekran kartı ve ses kartı montajlanabilir.

Plug in Play (Tak ve Çalıştır) özelliğine sahiptirler.

3) AGP (Advanced Graphics Port) Slot :

Geliştirilme sebebi PCI (Peripheral Component Interconnect) Slot'unun hızının yetersiz kalmasıdır.

Sadece grafik bilgisi göndermek için kullanılır.

Sadece ekran kartı tarafından kullanılır.

Doğrudan Kuzey Köprüsü (North Bridge) ile iletişimdedir.

32 bit bant genişliğindedir.

4 tane AGP versiyonu vardır.

a)66 MHz (Megahertz) (AGP)
b) 66 MHz x2 (Megahertz) (AGP 2X)
c) 66 MHz x4 (Megahertz) (AGP 4X)
d) 66 MHz x8 (Megahertz) (AGP 8X)

4) PCI Express (PCI-E) Slot :

PCI Slot'una göre daha hızlıdır ve daha az güç harcar.

Doğrudan Kuzey Köprüsü (North Bridge) ile iletişimdedir.

Diğer slotlardan farklı olmak üzere seri arayüz kullanır.

PCI-E (PCI Express) 2.0 ve 3.0 sürümleri bulunmaktadır.

Geriye dönük uyumlu yapılmıştır.

x1, x4, x8, x16 olmak üzere 4 farklı tiptir.

Bağlantı Noktaları

USB (Universal Serial Bus) :

Bütün bağlantı tipleri ve bütün donanımlar için en uyumlu bağlantı noktasıdır.



USB 1.0, USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1, USB 3.2 olmak üzere 5 farklı versiyona sahiptir.

Mavi renk USB 3.0'ı temsil eder.



USB 1.0 saniyede 1.5 MB (Megabyte) bilgi iletebilir. (1996)
USB 2.0 saniyede 60 MB (Megabyte) bilgi iletebilir. (2001)
USB 3.0 saniyede 625 MB (Megabyte) bilgi iletebilir. (2011)
USB 3.1 saniyede 1.22 GB (Gigabyte) bilgi iletebilir. (2014)
USB 3.2 saniyede 2.60 GB (Gigabyte) bilgi iletebilir. (2017)

Plug in Play (Tak ve Çalıştır) özelliğine sahiptir.

USB portları 5 volt çıkış verir. (USB 2.0 0,5A / USB 3.0 0,9A gücüne sahiptir.)

USB kabloları için maksimum boy 5 metredir. (Repeater sayesinde 43 metreye kadar çıkabilirler.)

Bellek (Memory)

Bellek (Memory), hızlı erişim sağlamak, sabit veriler ve açılış süreçleri için kullanılır.



Bellekler RAM (Random Access Memory) ve ROM (Read Only Memory) olmak üzere iki farklı tiptirler.

Kendi içlerinde çeşitlenirler.



1) RAM (Random Access Memory) :

İşlemcinin, hesapları için kullandığı hızlı bilgi deposudur.

İşlemci tarafından tercih edilmesinin sebebi diske oranla çok daha hızlı olmalarıdır.

Veriyi elektriksel ortamda geçici olarak barındırır.

Verilen güç kesildiğinde işlemler silinir. (İptal edilir)

Çalışma yönlerine göre Statik ve Dinamik olarak iki farklı çeşite ayrılır.

Yapılarına göre SIMM, DIMM ve RIMM olarak üç çeşide ayrılırlar.

Çeşitlerine göre EDO, SDRAM, DDR-SDRAM, RDRAM, DDR2, DDR3 ve DDR4 olarak yedi çeşide ayrılırlar.



Çalışma Yönlerine Göre :

a) Statik RAM :

Bilgilerin saklanabilmesi için güç yenilemeye gereksinim duymazlar.

Üretim teknolojileri maliyetlidir.

Statik RAM, işlemci içindeki Level 1 ve Level 2 ön belleklerdir.

b) Dinamik RAM :

Bilgilerin saklanabilmesi için güç yenilemeye gereksinim duyar.

Bilgisayar sisteminin temel belleğidir.

Bilgi bütünlüğü kontrolü için ECC (Error Correcting Code) teknolojisine sahiptirler.

Yapılarına Göre :

a) SIMM (Single in-Line Memory) :

Modülün yalnız tek tarafında bilgi (veri) yolu bulunur.

30 veya 72 pinlidir.

En çok 16 bit ya da 32 bit bant genişliğinde olurlar.

Modüller çift olarak kullanılması mecburidir.

Günümüzde çok kullanılmazlar.

b) DIMM (Dual in-Line Memory) :

Modülün çift tarafında bilgi (veri) yolu bulunur.

Bu nedenden ötürü 64 bit'lik bilgi bir anda kabul olabilir.

64 bit bant genişliğinde olurlar.

184 pinlidirler.

Modüller tek olarak kullanılabilirler.

Günümüzde en fazla kullanılandır.

c) RIMM (Random Access Memory) :

DIMM (Dual in-Line Memory) gibi RIMM (Random Access Memory)'de 184 pinlidir.

16 bit bant genişliğinde 800 MHz (Megahertz) hızda bilgi aktarabilir.

Pahalıdırlar ancak çok hızlıdırlar.

Pahalı olduğundan dolayı çok fazla yaygınlaşmamıştır.

Çeşitlerine Göre :

a) EDO (Extended Data Out) :

30 veya 72 pinlidirler.

SIMM (Single in-Line Memory) slotlarına montajlanabilirler.

50 ns, 60 ns, 70 ns hızlarındadırlar.

Pentium II işlemcisine kadar yaygın bir şekilde kullanımına devam edilmiştir.

b) SDRAM (Synchronous DRAM) :

Sistemin bilgi (veri) yolu hızında çalışırlar.

EDO (Extended Data Out)'lara göre daha iyi performans gösterirler.

DIMM (Dual in-Line Memory) Slotlarına montajlanırlar.

64 bit bant genişliğindedirler.

66 MHz (Megahertz), 100 MHz (Megahertz), 133 MHz (Megahertz) hızlarındadırlar.

Anakart ve işlemci hızlarıyla eş ölçüde seçilmelidir.

Günümüzde çok fazla yaygın değillerdir.

c) DDR-SDRAM (Double Data Rate SDRAM) :

SDRAM'lerden iki kat daha fazla hızlıdırlar.

Saat vuruşları hem artan, hem azalan noktada işlem yapar.

DIMM (Dual in-Line Memory) Slotlarına montajlanabilirler.

64 bit bant genişliğindedirler.

400 MHz (Megahertz) hızındadırlar.

1,6 GB/s (Gigabyte / Per second) hızda gönderim yapabilirler.

d) RDRAM (RAMBus DRAM) :

16 bit bant genişliğine rağmen SDRAM (Synchronous DRAM)'lere göre daha hızlı çalışırlar.

RIMM (Random Access Memory) Slotlarına montajlanabilirler.

Saat vuruşları hem artan, hem azalan noktada işlem yapar.

Bu sebepten ötürü 400 MHz (Megahertz) hızda olmalarına rağmen 800 MHz (Megahertz)'e çıkabilirler.

Pahalı olduğundan dolayı çok fazla yaygınlaşmamıştır.

e) DDR2-SDRAM :

64 bit bant genişliğindedirler.

Saat vuruşları hem artan, hem azalan noktada işlem yapar.

DDR'lara göre 2 kat fazla hıza 800 MHz (Megahertz)'e çıkabilirler.

6,4 GB/s (Gigabyte / Per second) hızda gönderim yapabilirler.

DIMM (Dual in-Line Memory) Slotlarına montajlanabilirler.

DDR'lara göre daha fazla tasarrufludurlar. (DDR 2.5V harcarken, DDR2 1.18V harcar.)

f) DDR3-SDRAM :

64 bit bant genişliğindedirler.

Saat vuruşları hem artan, hem azalan noktada işlem yapar.

DDR2'lere göre 2 kat fazla hızlara 1600 MHz (Megahertz) çıkabilirler.

12,8 GB/s (Gigabyte / Per second) hızda gönderim yapabilirler.

DIMM (Dual in-Line Memory) Slotlarına montajlanabilirler.

DDR'lara göre daha fazla tasarrufludurlar. (DDR 2.5V harcar, DDR2 1.18V harcar, DDR3 1.5V harcar.)

Düşük güç harcaması nedeniyle mobil cihazlara daha fazla uygundur.

Çift ve dört çekirdekli işlemcilere daha çok uyumludur.

g) DDR4-SDRAM

Çok büyük değişiklikler içerir. Samsung tarafından 2011 senesinde duyurulmuştur.

%40 daha çok performans sağlar ve %50 daha az güç harcar.

3200 MHz (Megahertz) hıza çıkabilirler.

DDR'lara göre daha fazla tasarrufludurlar. (DDR 2.5V harcar, DDR2 1.18V harcar, DDR3 1.5V harcar, DDR4 1.2V harcar.)

Geriye dönük uyumlu özelliğine sahip değildir.



Ekran kartlarında kullanılanlar ;

a) VRAM (Video RAM) :

Görüntü verilerini daha hızlı bir şekilde işlemek için yapılmıştır.

Dual port özelliği ile hem okuyabilir, hemde yazabilir.

b) WRAM (Windows RAM)

Dual port özelliğine sahiptir.

VRAM (Video RAM)'den %25 daha fazla hızlıdır.

c) SGRAM (Synchronous Graphics RAM) :

Tek portludur. Görüntü verilerinin okuma ve yazma performansı için yapılmıştır.

2) ROM (Read Only Memory) :

Bilgiyi yazılımsal olarak temelli şekilde barındırır.

Verilen güç kesildiğinde yapılan işlemler silinmez, bilgiler kalıcıdır.

Bütün bilgisayar kartlarının üzerinde üreticinin yazılımını içeren ROM (Read Only Memory) bulunur.



ROM, PROM, EPROM, EEPROM ve Flash ROM olmak üzere 5 tane çeşidi vardır.

a) ROM (Read Only Memory) :

Yalnızca okunulabilirdir.

Yalnızca üretim sırasında bilgi yazılır ve artık değiştirilemez.

b) PROM (Programmable Read Only Memory) :

Özel aletler ile kullanıcı tarafından yalnızca 1 kere bilgi (veri) yazılabilir.

c) EPROM (Erasable Programmable Read Only Memory) :

Kullanıcı tarafından birden çok kez bilgi (veri) yazabilir.

Ultraviyole ışınlar aracılığıyla silinme işlemi gerçekleştirilir.

d) EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory) :

Kullanıcı tarafından birden çok kez bilgi (veri) yazabilir.

Elektrik aracılığıyla silinme işlemi gerçekleştirilir.

e) Flash ROM (Flash Read Only Memory) :

Bir çeşit EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory)'dur. Ancak EEPROM'dan daha hızlıdır.

Elektrik aracılığıyla silinme işlemi gerçekleştirilir.

Günümüzde flash disk olarak bilinir ve yaygın bir şekilde kullanılır.



Depolama Birimleri (Storage Units)

Depolama Birimleri (Storage Units), kalıcı erişim sağlamak, kalıcı veriler ve bilgi (veri) depolamak için kullanılır.



1) Disket Sürücüleri (Floppy Drive) :

IBM (International Business Machines) tarafından 1971 senesinde yapılmıştır.

İçinde 1.44 MB (Megabyte) bilgi (veri) depolayabilirdi.

Silinip tekrar yazılabilirler.

Magnetic Field (Manyetik Alan)'dan etkilenirlerse veri (bilgi) kaybedebilirler.

Bilgiler (Veriler), plastik bir katman üzerine demir oksitleri yönlendirilerek yazılırdı.



2) Sabit Disk Sürücüleri (Hard Disk Drive / HDD) :

Bilgiler (Veriler), manyetik bir alanda saklanır.

Toz, kir vs. geçirmeyen ****l bir kutu içindeki plakalar, bunların üzerinde hareket etme işlenimi gerçekleştiren okuma-yazma kafaları ve plakalar sayesinde okuma-yazma kafalarını kontrol eden elektronik karttan oluşur.



Plakalar dakikada 5,400, 7,200, 10,000 ve 15,000 devire ulaşabilirler.

RPM (Revolutions per Minute) bu devir/dakika hızına verilen isimdir.

1.8 inç, 2.5 inç, 3.5 inç, olmak üzere 3 farklı boyutları vardır.

Okuma-Yazma İşlemi ;

Plakalara okuma-yazma kafaları temasta bulunmazlar.

Kafalara güç erişimi sağlandığında uçları mıktanıslanır ve demir oksitleri yönlendirirler.

Kafalar bilgiyi (veriyi) belli bir sırayla değil, boş olan alan gelişigüzel bir şekilde yazarlar.

Yazılı bilgiye (veriye) ulaşılmak istendiğinde, Disk Yerleşim Tablosu'ndan alan verisi (bilgisi) alınır.

Bilgiler (Veriler) yazılabilmesi ve bulunabilmesi için adreslenirler.

3 farklı terim plaka yüzeylerini adreslemek için kullanılır.

1) İz (Track) : Plakaların yüzeyindeki çemberlerin arasındaki bölümdür. Yatay bir yöndedir.

2) Sektör (Sector) : Plakanın iç yüzeyinden dışarıya doğru oluşan iz parçalarına verilen isimdir. Dikey bir yöndedir.

3) Küme (Cluster) : Sektörler yüzeyinde oluşturulan bölümlere verilen isimdir. Format işlemi ve dosya sistemi boyutuna göre yapılırlar.



Depolama Birimleri (Storage Units) / Çalışma Prensipleri

Sabit Disk Sürücüleri (Hard Disk Drive / HDD)

Arayüzler (Interface) :

HDD (Hard Disk Drive)'ler, bilgisayar ile iletişim kurarken bir arayüze ihtiyaç duyarlar.

2 Çeşit arayüz bulunmaktadır.

1) EIDE (Enhanced Integrated Drive Electronics) :

IBM (International Business Machines) tarafından 1984 senesinde geliştirilen ATA teknolojisidir.

16 bitlik ISA (Industry Standard Architecture) bilgi (veri) yollarını kullanırlar.

ATA-2, ATA-3, ATA-4, Ultra --ATA, Ultra --ATA/166 gibi versiyonları bulunmaktadır.

Saniye başına 166 MB (Megabyte) bilgi (veri) iletim hızına çıkabilirler.

Her EIDE (Enhanced Integrated Drive Electronics) portuna iki tane HDD (Hard Disk Drive) ya da CD-ROM (Compact Disc Read-Only Memory) montajlanabilir.

EIDE (Enhanced Integrated Drive Electronics) üstündeki donanımlar Master ve Slave olarak önceliklidir.



2) SATA (Serial ATA) :

Paralel IDE (PATA)'lerden sonra yapılan bir arayüzdür.

Günümüzdeki bilgisayarlarda standarttır.

7 pinlik kablolar sayesinde anakartta bulunan SATA (Serial ATA) portlarına montajlanırlar.

SATA saniye başına 150 MB (Megabyte)

SATA2 saniye başına 300 MB (Megabyte)

SATA3 saniye başına 3 Gbit (Gigabit)

Bilgi (Veri) aktarabilirler.

Performanslarını Etkileyen Faktörler :

Mekanik çalışma prensiplerinden ötürü hızları çok düşüktür.

Sistemin hızını (performansını) doğrudan olumsuz bir şekilde etkiler.

İlk Erişim Hızı :

Okunabilen bilgiyi (veriyi) aramaya başlarken geçen vakittir. Bu vakit düşük olan diskler seçilmelidir.

Okuma-Yazma Hızı :

Bilgiye (Veriye) ulaşım süresi, dağınıklık ile doğru orantılı bir şekildedir. Disk birleştirme ile bilgiler (veriler) sıralı bir şekilde yazılmalıdır.

Dönüş Hızı (RPM / Revolutions per Minute) :

Bilgiye (Veriye) ulaşım süresi, plakların dönüş hızına göre değişebilir. Dönüş hızı (RPM / Revolutions per Minute) yüksek olan diskler seçilmelidir. 5.4K, 7.2K, 10K, 15K RPM (Revolutions per Minute)'ler bulunmaktadır.

Katı Hal Sürücüleri (Solid State Drive / SSD) :

Isı, ses, sarfiyat (giderler) ve mekanikliğin ortadan kaldırıldığı bir teknolojidir.

Mekanik bir çalışma prensiblerine sahip değil, elektronik/dijital bir çalışma prensibine sahiptirler.

Bilgi (Veri) yolları, bütün mikroçiplere paralel bağlıdır ve aynı zamanda erişirler.

HDD (Hard Disk Drive)'lerde maksimum ulaşabileceği hız değerleri 150 MB (Megabyte) civarındayken SSD (Solid State Drive)'lerde 550 MB/s'lere kadar çıkabilir.



Optik Sürücüleri

Bilgiler optik bir ortamda depolanır, manyetik bir ortamda değil.

Manyetik ortamlardan etkilenmezler.

Bilgiler (Veriler) lazer ışını sayesinde okunur ve yazılır.

Bilgi (Veri), yüzeye merkezden girintiler-çıkıntılar ve dışa doğru yazılır.

Bilgiler (Veriler), CD-ROM (Compact Disc Read-Only Memory) ve DVD-ROM (Digital Versatile Disc Read-Only Memory) isimli birimler üzerinde depolanırlar.



Flash Bellek, Compact Flash ve Secure Digital (SD Card) :

1) Flash Bellekler :

Toshiba mühendisi Dr. Fujio Masuoka tarafından 1988 senesinde yapılmıştır.

EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory) çiplerinin bir çeşidi flash belleklerdir.

EEPROM'lara göre çok daha fazla hızlıdırlar.

EEPROM'lar birim vakitte 1 byte'lık bilgi (veri) silebilir.

Flash bellekler bloklar şeklinde bilgi (veri) silerler.



2) Compact Flash :

Flash belleğin bir çeşididir.

Compact Flashlar FAT32 dosya sistemini kullanırlar.

Saniyede 160 MB (Megabyte) bilgi (veri) okuma-yazma hızına çıkabilirler.

SD Card'lara yerini daha hızlı olmasına rağmen bırakmıştır.



3) Secure Digital (SD) :

Flash belleğin bir çeşididir.

Kapasiteleri düşüktür.

Flash bellek ve Compact flash'lara göre daha fazla yavaştır.

Tasarlanma sebebi küçük ve mobil cihazlardır.

Boyutlarına göre 2 çeşidi vardır, Mini SD ve Micro SD



Güç Üniteleri (Power Units)

Tüm donanımlar için güç kaynağıdır.

Güç kaynakları, 200 Volt'u, 12 Volt'a düşürebilirler.

Ömürleri, bilgisayarın çalışma süresiyle ters orantılıdır.

Voltaj ayarları BIOS üzerinden yapılabilir.

Alternetif akımı (Alternating current / AC), doğru akıma (Direct Current / DC)'e dönüştürür.

Bronz, gümüş, altın, platinyum ve titanyum olarak 5 çeşide ayrılır.



Kasa İçi Donanımlar



Sunucu Sistemleri (Server Systems)



Sunucular :

Donanımsal olarak ve yazılımsal olarak bilinirler.

Birden çok işlemi en kısa vakitte yapabilmek için performans odaklı işletim ve donanım sistemlerine denir.

Tower, Blade, Rack-Mount gibi farklı boyutsal çeşitleri vardır.

Kabinetler içerisinde Isı, sıvı ve nem değerleri kontrol altında tutulur.

U (Unit) yüksekliklerden bahsedilirken kullanılır. 1U, 2U, 4U gibi, 1U = 4.4 cm'dir

Boyut Tipleri :

Tower :

Dikey tiplidirler. Kabinetlerin içerisine uygun değildirler.

Rack tipi sunucular gibi güvenli ve verimli değildir.



Blade :

Birden çok sunucunun görev yaptığı sunucuya verilen isimdir.

Genellikle depolama ve performans için kullanılırlar.

Çoğunlukla 10U şeklinde olurlar.



Rack-Mount :

Yatay tiplidirler. Kabinetlerin içerisinde yatay bir şekilde konulurlar.

Çoğunlukla 2U şekilde olurlar. 1U olan çeşitleride bulunmaktadır.



Kabinetler (Cabinets)

Az bir alana en çok sunucuyu sığdırmak amacıyla yapılmış dolaplardır.

Sunucular için güvenli ve düzenli ortam sağlarlar.

Üzerlerinde ısı, sıvı, nem sensörleri; soğutma fanları; elektrik prizleri ve kilitler mevcuttur.

Çalışmaları için sunucu kızakları ve hareket için genellikle altında tekerlekleri bulunur.

Yükseklikleri Unit (U) birimiyle isimlendirilir.. Yükseklikleri 4U ila 48U arasında değişmektedir.

Network cihazları için duvar tipi olanları da vardır. Çoğunlukla 4U’dur.



Sunucu Teknolojileri (Server Technologies)

Çok İşlemcili Sunucular (Multi Processor Servers) :

Bünyesinde birden çok CPU bulundurabilen sunuculardır.



Model numarası içinde veya ilişiğinde veya özelliklerinde ‘P’ harfiyle gösterilirler. 4P gibi.

Bu sunucularda iş yükünün dağılışında 2 çeşit metot vardır.

1) Asymmetric Multiprocessing (AMP)

2) Symmetric Multiprocessing (SMP)

1) Asymmetric Multiprocessing (AMP) :

Bütün görevlerin, işlemlerin, uygulamaların bireysel bir CPU’su bulunmaktadır.

Bütüm durumlarda verimli olmayabilirler.

CPU'yu çoklamak bazen fayda etmeyebilir.



2) Symmetric Multiprocessing (SMP) :

Bütün görevlerin, işlemlerin, uygulamalar boşta bulunan herhangi bir CPU’da işlenebilir.

Bütün durumlarda yükün dengelenmesi sağlanabilir.

CPU çoklamak çoğu durumda fayda sağlayabilir.



Verilen işler birden çok CPU'da işlendiği sırada RAM (Random Access Memory) kullanımının 2 çeşit metodu bulunmaktadır.

1) Tightly Coupled (Sıkı Bağımlı) :

Bütün bellekler ortak olarak kullanılırlar.

Belleklerde meydana gelen herhangi bir sorun bütün CPU’ları etkiler.

2) Loosely Coupled (Gevşek Bağımlı) :

Bellekler bölüştürülmüş bir şekildedir. Bütün CPU’ların ayrı bir bellek grubu vardır.

Kendi belleklerini öbür CPU’lar ile paylaşmazlar.

Bütün CPU'lar kendi arasında ortaklaşa bir şekilde çalışabilirler.

Eklenen bütün CPU’lara ayrı bir RAM de eklemek gerekir bu yüzden genellikle maliyetlidirler.

x86 ve x64 Kavramları (32 bit ve 64 bit)

x86 (32-bit) :

32 bitlik sayılar için kısaltma şeklinde kullanılırlar.

Bu sayı her zaman 0 ve 1’lerden oluşur. Binary dizimi olarak isimlendirilir.. 01101110 gibi.

32 bitte, sayı her zaman 1 ve 0’lardan olacağı için toplam kombinasyon adedi 2^32 kadardır.

2^32=4,294.967.296 çeşit kombinasyona tekabül eder.

32 bit bellek adresyebilen bir işlemci, 4,294.967.296 bitlik bellek alanı işleyebilir.

Bütün 8 bit’lere, 1 byte adreslenebildiği için, bu da 32-bit işlemcinin en fazla (maksimum) 4 GB (Gigabyte) bilgi (veri) adresleyebildiği anlamına tekabül eder.

32 bit’lik işletim sistemleri bu yüzden en fazla (maksimum) 4GB RAM (Random Access Memory)'i desteklerler. Çok fiziksel RAM (Random Access Memory)’inizin olması, bu durumu etkilemez.

İşlemci, işlem parçalarını en fazla (maksimum) 32’şer bitler halinde işleyebildiği için, 64 bit’lik işlemciye göre biraz daha yavaştır.

PAE (Physical Addressing Extensions) teknolojisi ile windows’ta görünen 3~ GB RAM (Random Access Memory) kullanımı, 4 GB (Gigabyte)’a yükselebilir.

x32 yerine neden x86 kullanılıyor?

Intel’in en başarılı, ilk göz ağrısı olan bütün işlemcilerinin mimarisidir.

Intel’in ilk bütün işlemcilerinin son 2 rakamı (sayısı) her zaman 86 ile biterdi.

Buna örnek olarak 1980 ve 1990’lar arasında çıkan i286, i386 ve i486'yı verebiliriz.

Bu işletim sistemlerinin tümü 32 bit’lik bir mimarideydi.

Bu sebepten ötürü 32 bitlik mimarinin adı, bu emektar işlemcilere göndermede bulunarak terminolojiye x86 ismiyle geçti.

Intel,x86 teriminin isim babası olarak bilinmektedir.



x64 (64 bit) :

0 ve 1’lerin 32 bit mimaride en fazla 2^32 kadar kombinasyonu bulunduğu gibi, 64 bit için de bu sayı, 2^64’tür.

Bu sayı (16 EB) günümüz ve yakın gelecek için fazla olduğu için şimdilik 2^48 ile limitlendirilmiştir.

2^48 bitlik bir işlemci 256 TB (Terabyte) bilgi (veri) adresleyebilir.

PAE (Physical Addressing Extensions) teknolojisi ile bu adres alanı 2^64’e çıkarılabilir. Fakat bu bir teoridir.

İşlemci, işlem parçalarını 64’er bitler halinde işleyebildiği için, 32 bit’lik işlemciye göre çok daha hızlıdır.

64 bit’lik bilgi (veri) adreslenebilmesi (işlenebilmesi) için, işletim sistemi ve programların da x64’ü desteklemesi gerekmektedir.

x64 işlemciler ve işletim sistemleri x86 uyumludur; 32 bit’lik adresleme yapabilmektedirler.

Bu nedenden ötürü işletim sistemlerinin içinde uygulamalar için Program Files ve Program Files (x86) vardır.

32 bit mimaride çalışanmakta bulunan programlar Program Files (x86) klasörünü kullanırlar; DLL’lerini buraya bırakırlar.



Sunucu belleklerinde Koruma ve Hata Toleransı

Sunucu belleklerinde her zaman 2 tip farklı hata ortaya çıkar.

1) Soft Error :

Bellek hücresinin elektrik sinyalinden etkilenmesiyle meydana gelebilecek bir hatadır.

Soft Error’ler 3 farklı tip yöntem ile bulunabilir ve onarılabilir.

A) Parity Control
B) Error Checking and Correcting Memory (ECC)
C) Advanced Error Checking and Correcting Memory (AECC)

2) Hard Error :

Fiziksel bir hatadan ötürü ortaya çıkar.

Giderilene kadar hata devam eder.

Hard Error’ler 3 farklı tip yöntem ile önlenebilirler.

A) Online Spare Memory
B) Mirrored Memory
C) RAID Memory

1) Soft Error :

A) Parity Control :

Belleğe kaydedilen her 1 byte’a 1 bit parity verisi (bilgisi) eklenir.

Parity bilgisi 0 ya da 1’dir.

Byte’taki 1’lerin adedi sayılır.

1’lerin adedi toplamı çift sayı ise 0; tek sayı ise 1 şeklinde parity bit’i verisi (bilgisi) eklenir.

Sistem, 1 Byte’lık bilgi (veri) ile parity bilgisini karşılaştırır.

1 Byte’ın içindeki 8 adet bit, parity bilgisindeki sayı ile doğrulanıyor mu, ona bakar.

Doğrulanmıyorsa 1 Byte’lık bilginin (verinin) içindeki bit’leri düzeltir ve düzeltmiş bir şekilde yazar.

B) Error Checking and Correcting Memory (ECC) :

Belleğe yazılan her 64 bit’e 8 bit parity bilgisi eklenir.

Parity verisi 0 ya da 1’dir.

Parity Control’e göre gelişmiş matematiksel hesaplar ile en fazla 4 bit’e kadar hata algılayabilir.

4 bit’e kadar hata algılar ancak sadece 1 bit’lik hata düzeltebilir.

Memory Controller, okuma işlemi sırasında tekrar sağlama yapar ve veriyi öyle gönderir.

C) Advanced Error Checking and Correcting Memory (AECC) :

Bu sistemin Memory Controller’ında 4 tane hata algılama ve düzeltme devresi bulunmaktadır.

Bu devrelerin adı Error Detection and Correction (EDC)’dır.

256 bit’lik bilgi(veri) bu devrelere gönderilir. 256/4 şeklinde. (4 adet olduğu için veri 4’e bölünür.)

EDC’ler kendine gelmiş olan 64 bit’lik her veriye 8 bit’lik ECC bit’leri eklerler. (64+8=72 bit)

Memory Controller, 72 bit’lik her veriyi RAM üzerindeki bütün bellek çiplerine farklı farklı gönderir.

72 bitlik bilgiyi(veri) her bellek çipine 1’er bitler şeklinde gönderir. Hata toleransını artırır.

4 RAM kullanılmak zorundadır.

2) Hard Error :

A) Online Spare Memory :

RAM setlerinin (banklarının) yanında 1 adet daha yedek RAM seti vardır.

Bir RAM üzerinde gerçekleşen hata sayısı, eşiğe ulaştığında içeriği yedek tarafa taşınır.

Taşıma işlemi gerçekleşirken bu bellekten sadece okuma işlemi gerçekleştirilir.

İçeriği yedek tarafa taşındıktan sonra okuma ve yazma işlemi yedek taraftan devam eder.

RAM değiştirmek için sunucuyu kapatma zorunluluğu ortadan kalkar.

Sürekli hatalı işlem yapan CPU veya işletim sisteminin RAM performansını düşürmesi önlenir.

B) Mirrored Memory :

RAM setlerinin (banklarının) yanında 1 adet daha yedek RAM seti vardır.

Veri, aynı anda bu her iki sete (bank’a) de yazılır.

Okuma işlemi sadece bir bank’tan gerçekleşir.

Bank’lar Primary ve Mirror olarak adlandırılır ve görevlendirilirler.

24 saatte bir görev değişikliği yapabilirler.

Birbilerini yedeklerler.

C) RAID Memory :

Gelen bilgi(veri) Memory Controller içindeki RAID çipleriyle XOR* işlemine alınır.

XOR işlemi sonucunda o verinin parity bilgisi çıkarılır.

Parity bilgisi kenarda tutulur ve 4 parçaya bölünmüş veri, RAM’lere gönderilir.

Verinin RAM’lerde bozulması veya kaybolması halinde parity bilgisiyle veri tekrar yaratırılır.

Veri tekrar yaratıldıktan sonra CPU’ya gönderilir.

Arızalanan bir RAM modülü sonucu da, veri kaybını tolere eder.

Depolama Teknolojileri (Storage Technologies)

A) SCSI (Small Computer System Interface) :

Çevre birimi aygıtlar arasındaki iletişimi sağlamak içindir.

Genelikle diskler, yazıcı, tarayıcı ve yedekleme üniteleri için kullanılır.

8 ila 16 adet aygıt bağlanabilir.

SCSI diskler, ATA/IDE disklerden hızlıdır. 15K RPM’e kadar çıkabilir.

320 MB/s’lik bant genişliğine sahiptir.

Daha düşük arama sürelerine ve daha hızlı aktarım sürelerine sahiptirler.

Aynı zamanda birden çok transaction’ı destekler.

Hot Plug desteği vardır.

Daha fazla yüksek sıcaklıkta (55 derecede) çalışabilir.

B) SAS (Serial Attached SCSI) :

Paralel yapıda olan SCSI’ye seri arayüz kazandırır.

Her aygıtın ortak değil; kendine ait portu vardır.

Bu, kablolamayı bastileştirir; stabilliği ve güvenilirliği artırır.

Paralel SCSI’deki sinyal düşüşleri yaşanmaz.

Expander ile 64 adet aygıta kadar genişleyebilir.

SATA ile aynı elektriksel ve fiziksel arayüzü kullanır. Birlikte çalışabilirler.

En fazla 8 metre uzunluğa kadar kablo kullanabilir.

C) Fibre Channel (FC) :

Bilginin(Verinin) hızlı ve daha uzak mesafelere taşınması için yapılmıştır.

Bir aygıt değil; bir iletim protokolüdür. Fibre Channel Protocol (FCP)

Genelde depolama network’lerinde kullanılır.

SCSI/SAS komutlarının Fibre Channel Network’ler için dönüşümünü yapar.

Genelde FC HBA (FC Host Bus Adapter) kartı ve ona takılı GBiC ile kullanılır.

GBiC’e takılı fiber kablo ile de taşıma yapar.

D) iSCSI (Internet SCSI) :

Aygıt değil; bir uzak aktarım protokolüdür.

SCSI verilerinin TCP/IP networkü aracılığıyla uzak sistemlere taşınmasını sağlar.

Initiator (Başlatıcı) ve Target (Hedef) isimli noktalar arasında oturum gerçekleşir.

SCSI komutlarını ve veriyi iSCSI Protocol Data Unit ile enkapsüle eder, güvenliğini sağlar.

Uzaklık sınırı yoktur.

Performans istenmediği sürece Ethernet ile kurulabilir.

FC’a göre daha ucuz, kurulumu daha kolay ve daha erişilebilirdir.

Array (Sıralama) Teknolojileri

Array, bir grup diskin, tek bir disk gibi algılanmasını ve davranmasını sağlayan mantıksal bir yapıdır.

Bilgiler(Veriler), Array içindeki tüm disklere ayrı ayrı dağılırlar. Bunu Array Controller kartı yapar.

Bilgilerin(Verilerin) bölünerek sıralı halde tüm disklere dağıtılması işlemine Data Striping denir.

Tüm disklere erişim aynı anda gerçekleştiği için tek bir diske oranla okuma-yazma (I/O) daha hızlıdır.

Disk eklendikçe bilgi(veri) aktarım hızı artar.

Geniş kapasiteli az sayıda disk yerine, küçük kapasiteli çok sayıda disk kullanılması performansı artırır.

Sistemde kullanılmak istenen disk ve array tercihi, Array Controller kartı tarafından desteklenmelidir.

A) RAID (Redundant Array of Independent Disks) :

İki ya da daha çok diskin özel bir yazılım veya donanım ile tek bir mantıksal sürücü şekline dönüştürülmesidir.

XOR işlemi sonucu disklerin parity bilgileri hesaplanır ve bu bilgi gruptaki tüm disklere dağıtılır.

Beklentiye göre tercih edilebilecek farklı RAID seviyeleri vardır.

Bilinmesi gereken temel 3 kavram bulunmaktadır.;

1) Mirroring :

Bir bilginin(verinin) birden çok diskte bulunmasına verilen isimdir.

2) Striping :

Bir bilginin(verinin) birden fazla diske yazılması işlemi.

3)Error-Correction :

Arıza halinde arızalı diskin bilgilerinin(verilerinin) diğer disklerden elde edilmesi işlemi.

Yazılımsal ve donanımsal olarak iki çeşide ayrılırlar.

1) Yazılımsal RAID :

İşletim sistemi tarafından yapılır, Parity verileri(bilgileri) CPU tarafından işlendiği yüzünden performans düşüktür.

2)Donanımsal RAID :

Array Controller tarafından yapılır, Parity verileri(bilgileri) Array Controller tarafından işlenmesi yüzünden performans yüksektir.

1) RAID 0 :

Disk Striping olarak da bilinebilir.

Hata tolerosu sağlamaz. Disk arızası, tüm verilerin kaybıyla sonuçlanır.

Performans ve kapasitenin; bilgi(veri) bütünlüğünden daha önemli olduğu sunucularda kullanılır.

En hızlı RAID seviyesidir. Seçilen strip size’a göre bilgileri(verileri) bölerek bütün disklere yazar.

RAID 0 için en az 2 disk olması zorunludur.

2) RAID 1 :

Disk Mirroring olarak da bilinebilir.

Hata tolerosu sağlar. Disk arızası, diğer diskler ile tolere(düzeltilebilir) edilebilir.

Veri bütünlüğünün; performans ve kapasiteden daha önemli olduğu sunucularda kullanılır.

Seçilen stripe size’a göre verileri bölerek tüm disklere yazar. Her diskte aynı veriler vardır.

Okuma işleminde performans sağlar. Çünkü bilginin(verinin) bulunduğu yere yakın olan kafa çalıştırılır.

RAID 1 için en az 2 disk gereklidir.

3) RAID 5 :

Distributed Data Guarding (DDG) olarak da bilinir.

1 diske kadar hata toleresi sağlar. Disk arızası, diğer diskler ile tolere edilebilir. 2 disk arızası tolere edilemez.

Bilgi(Veri) bütünlüğü ve performans odaklıdır.

Okuma işleminin yoğun olduğu sunucularda kullanılır. Parity tüm disklere dağıtıldığı için paralel çalışabilmektedir.

RAID 5 için en az 3 disk gerekmektedir.

Geniliği(Alan) toplam disk boyutundan 1 adet eksilterek hesaplanmaktadır.
---------------------
"Ölüm, insanın değişmez kaderidir; marifet unutulmamaktır.".

Konu SeNZeRo tarafından (bir Hafta önce Saat 20:29 ) değiştirilmiştir.
Uchiha-Sasuke - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Green Team (Deneyimli)
Üyelik tarihi:
07/2016
Nereden:
MSFVenom
Mesajlar:
1.379
Konular:
82
Teşekkür (Etti):
30
Teşekkür (Aldı):
472
Ticaret:
(0) %
4 Hafta önce
#2
Cevap: // Uchiha-Sasuke
Stripe Size, Sector Kavramı ve Seçimi

Stripe Size, Array Controller’ın bilgileri(verileri) hangi boyutlara bölerek diske yazacağı anlamına gelmektedir. Bu boyutlara stripe size denir. Performans için sunucu rölüne bağlı olarak seçimi önemlidir.

Sector, Dosya sisteminin (İşletim sisteminin) bir bilgiyi(veriyi) diske kaçar boyutluk büyüklüklerde yazacağı anlamına gelmektedir. Performans ve boyut için seçimi çok fazla önemlidir.

Array Accelerator ve BBWC (Battery Backed Write Cache) Kavramı

Array Accelerator, Array Controller’ın, okunabilecek bilgileri(verileri) önceden tahmin edip önbelleğine alıp talebi beklemesi işlemidir. Diskler meşgulken de yazılacak bilgileri(verileri) geçici bir vakit önbelleğinde bekletmesidir.

BBWC, Array Controller’ın elektrik kesintisi halinde, önbellekteki bilgilerini(verilerini) kaybetmemsi için bir pile bağlı olmasıdır. Pil sayesinde çipler 72 saat elektrikle dolabilir ve bilgi(veri) korunur.

RAID için Önemli Detaylar :

Aynı marka, model ve boyutta diskler kullanmaya özen gösterilmelidir.

Disk hatalarını bildiri atan üretici uygulamalarını veya 3 parti monitoring uygulamalarını kullanmaya özen gösterilmelidir.

Stripe Size, performans ve disk sağlığı için çok önemli bir husustur. Sunucunun rolüne göre bunu en başta yapılmalı.

Arızalı disk sistem tarafından tolere edilirken (rebuilding) sistem uzun bir süre yavaşlar.

Toplam genişlik(alan) hesaplamalarını seçtiğiniz RAID türüne göre hesaplamanız gerektiğinizi unutulmamalıdır.

7/24 çalışma koşulunda SATA ve SAS disklerin ömrü ortalama 2 yıldır.

Performans ve disk sağlığı için Cache boyutu yüksek olan Array Controller’lar tercih edilmelidir.

İlk kurulumdaki RAID işlemi tamamlanmadan, sunucuyu hizmete açılmamalıdır.

Yazılımsal RAID’e güvenilmemeli; donanımsal RAID ve mümkünse RAID5 tercih edilmeye çalışılmalıdır.

RAID’de küçük kapasiteli disklerin, aynı RPM’deki büyük kapasiteli disklerden daha hızlı çalıştığını unutulmamalıdır.

Network (Ağ)

Birbirileri ile belirli kurallar içerisinde haberleşebilen(iletişim) kurabilen cihazların oluşturduğu yapıya verilen isimdir.

Ağ Sistemlerinin Yararları

Program Paylaşımı:

Bir ağ ortamında tüm kullanıcılar merkezi bir bilgisayara kurulmuş olan programı kullanabilirler.

Dosya Paylaşımı:

Kullanıcılar, işlerini yaparken kullandıkları dosya kaynaklarını ağdaki diğer bilgisayarlardan, izinler dahilinde elde edebilirler.

Yazıcı Paylaşımı:

Ağdaki birden fazla kullanıcı ortak bir yazıcıyı kullanabilirler. Maliyet açısından önem taşır.

Güvenlik:

Bir ağa bağlanıp kaynakları kullanmak isteyenlerin kimlik doğrulaması gerekir. Ağdaki kaynakları yetkileri dahilinde kullanabilirler.

Merkezi Yönetim:

Bir ağdaki tüm cihazlar ve bilgisayarlar, sistem yöneticileri sayesinde uzaktan yönetilebilirler.

Ağ Bileşenleri

Yazılım ve donanımlardan oluşur.

Yazılım; işletim sistemleri, iletişim protokolleri ve ağ programlarından oluşmaktadır.

Donanım; kablo, switch, router, bilgisayar, NIC gibi donanımlarından oluşmaktadır.

Ağ ortamında çalışabilen işletim sistemleri 2 farklı rol üstlenirler.

1) Sunucu (Server):

Ağ kaynaklarını elinde tutan ve diğer bilgisayarlara yetkiler dahilinde sunan işletim sistemleridir. Örn; Windows Server 2016

2) İstemci (Client):

Sunulan kaynaklara erişebilen işletim sistemleridir. Örn; Windows 7,8

Ağ Cihazları (Network Devices)

Bir ağı oluşturmak için kablo, kart ve bilgisayar yeterlidir.

Fakat ağ genişlemeye başladığında bir takım cihazların da yardımı gerekmektedir.

Örneğin;

10 bilgisayarı birbirine bağlamak için her bir bilgisayara 10 kart (veya 4 portlu 5 kart) takılması gerekir, bu mümkün değildir.

Ya da bu 10 bilgisayardan biri bile 500 metre uzaklıkta ise sinyal taşımak mümkün olamaz.

Bu cihazlar ağa mesafe, performans, güvenlik gibi özellikler katarlar.

Temel Ağ Donanımları (Basic Network Devices)

Ağ Arayüz Kartı (Network Interface Card)

Ağa bağlanmak isteyen her cihaz ve bilgisayarda olması zorunlu bir donanım olarak geçer.

Ağa gönderilecek olan bilgiyi(veriyi) elektrik sinyaline dönüştürür ve kabloya iletir.

Sayısal-mantıksal çevrimler, başarım kontrolü, performans yönetimi gibi özelliklere sahiptir.

ISA ve PCI slotlarına takılabilirler.

Günümüzde anakarta tümleşik (On-Board) de üretilirler.

Hızları, teknolojileri ve kablo tipine bağlıdır.

Kullanılan kablo cinsleri için farklı konnektör tiplerine sahiptir.

Ethernet NIC’ler hızlarına göre 10 Mbps (Ethernet), 100 Mbps (FastEthernet), 1 Gbps (Gigabit Etrhernet), 10 Gbps (10GigabitEthernet) olarak 4 seviyeye ayrılırlar. Ethernet ile NIC, ayrı terimlerdir. NIC, etherneti kapsar.

Repeater (Tekrarlayıcı) ve Hub(Merkez)

Ağda kullanılan kabloların maksimum erişim mesafeleri bulunmaktadır.

Örnek olarak UTP kablo, sinyali max 100 metre mesafeye taşıyabilir. Daha uzak mesafeye taşınabilmesi için araya Repeater veya Hub konulması gerekir.

Repeater veya Hub , azalan sinyal gücünü yükselterek daha uzak mesafeye bilgi(veri) aktarımını(iletimini) sağlarlar.

Repeater, tek portlu;
Hub, çok portludur.

Bu, kablosuz yayınlar için de geçerli olmaktadır.

Ağ Anahtarı (Network Switch)

Bilgisayar ve diğer ağ donanımlarının birbirilerine bağlanmasına olanak sağlar.

Hub ve Repeater’lardan farklı olarak, kendisine bağlı olan cihazların MAC adreslerini bilmesi ve iletişimi bu MAC adreslerine göre adreslemesidir.

Gelen bilgileri(verileri) hedefe, tablosuna (MAC, ARP Table) bakarak gönderir. Tablosunda yok ise herkese gönderir. (Broadcast)

OSI ve TCP/IP katmanlarının (Layers) 2 veya 3.sünde çalışır.

L3 switchlerde IP Routing, Port Mirroring, VLAN, Port-MAC Matching gibi teknolojiler bulunmaktadır.

Switchler komut arayüzü (CLI) veya web arayüzü (HTTP) üzerinden konfigüre edilebilir.

Birbirilerine de bağlanabilirler. Birbirilerine bağlı oldukları porta Uplink Port adı verilir.

Yönlendirici (Router)

Geniş ağlarda ve internette kullanılırlar.

Sadece MAC adreslerine göre değil; IP adreslerine göre de yönlendirme yaparlar.

Yapısı birbirinden farklı networkleri haberleştirirler.

Bilgileri(Verileri) bir ağdan diğerine yönlendirirler.

Kendisine gelen bilgiyi(veriyi), hedefe en kısa yoldan erişitirme hesaplamaları yaparlar.

Yazılımsal olarak da bu rolü temel düzeyde üstlenmiş farklı cihazlar bulunmaktadır.



Modem (Modem)

Modulator-demodulator kelimelerinin ilk kısımlarından türetilen bir terimdir.

Analog-Dijital ve Dijital-Dijital dönüşüm yapan 2 tiptedir.

Ethernet kartından gönderilen veriyi, internet sağlayıcıdan kiralanan hattın türüne göre dönüşüm yapar.

Ethernet sinyallerini xDSL, PSTN, ISDN veya Kabla hattı üzerinde hareket edecek yapıya dönüştürülür.

Eğer hat dijital ise Dijital-Dijital; analog ise Dijital-Analog dönüşümü yapmaktadır.



Güvenlik Duvarı (Firewall)

Yazılımsal ve donanımsal olarak 2 çeşittir.

İç ve dış ağ arasında gelen-giden verilerin (paketlerin) kontrolünü yapar. Zararlı verileri ve siber tehditleri bloklar.

Sistem yöneticisi tarafından yapılandırılması gerekir.

Zaafiyet göstermemesi için doğru yapılandırılması önemlidir.

Web arayüzü ya da komut arayüzü (CLI) ile yapılandılabilir.

Birden çok güvenlik önlemi özellikli firewall’lar, UTM (Unified Threat Management) firewall’dur.

Router gibi de davranabilirler; bilgilerin(verilerin) (paketlerin) yönlendirilmesini sağlayabilir.

Yazılımsal firewall’lar işletim sistemleri üzerine uygulama olarak kurulabilirler.



Twisted Pair Kablolar

Bir yerel ağda, bilgisayarlar ile switch arasında ve telefon bağlantılarında kullanılabilirler.

Birbirilerine ikili (pair) olarak sarılmış kablolardan oluşurlar.

En fazla 100 metre mesafeye kadar sinyal taşıyabilirler.

RJ45 jack kullanılarlar. Çeşit olarak ikiye ayrılırlar.



Fiber Optik Kablolar

Bilgi(Veri) aktarımını(iletimini) cam ya da plastik fiber üzerinden ışık sinyalleri ile sağlarlar.

Sinyalin dışarı yansımasını önleyici katmanlar (kılıflar) vardır.

Işık sinyali, elektromanyetikten etkilenmez.

Sinyal, en içteki core adı verilen katmanda ilerler.

Bakır kablolardan çok daha uzak mesafelere veri letebilirler.

Bağlantı tipi olarak 2 çeşittirler.



Ağ Mimarileri ve Protokolleri (Network Architectures and Protocols)

Ağ Mimarisi (Network Architecture)

Bir ağın mimairisini belirleyen 2 temel özellik bulunmaktadır.

1) Ağın Topolojisi: Cihazların kablo ve bağlantı yerleşim haritası gibi düşünülebilir.
2) Ağın Büyüklüğü: Ağlar, büyüklüklerine göre 2’ye ayrılırlar.

WAN Terminolojisi

Toll Network: Servis sağlayıcısına ait ağ bulutuna verilen isimdir.

POP (Point of Presence): Servis sağlayıcının cihazlarının bulunduğu noktadır.

CPE (Costumer Premises Equipment): Servis sağlayıcının, kullanıcıların binalarında bulundurduğu cihazdır.

Local Loop: POP’tan servis sağlayıcının merkezine yapılan kablolamadır.

CO Switch: Kullanacıya hizmet sağlayan en yakın switch’lerdir.

Demarcation: CPE’nin bittiği ve Local Loop’un başladığı noktadır.

ISP (Internet Service Provider): İnternet servis hizmeti sağlayıcısıdır.

Ağ Protokolü

Ağda çalışan cihazların haberleşme(iletişim) kurabilmeleri için gerekli kurallar bütününe verilen isimdir.

Ağ protokollerini dillere benzetebiliriz. İnsanların anlaşabilmesi gibi bilgisayarların da aynı protokolleri kullanıp anlaşabilmeleri gerekir.

Günümüzde en yaygın kullanılan protokol TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol)’dir. TCP/IP her türlü ağda kullanılabilen esnek, gelişmiş ve hızlı bir protokoldür.

Kullanılmak istenen protokolü, işletim sistemleri sağlamaktadır.

OSI (Open Systems Interconnection) Referans Modeli

Network iletişiminde ortak bir dil olarak 1984 yılında kullanılmaya başlanmıştır.

7 katmandan oluşmaktadır.

Her bir katman, alt katmandan hizmet alır; üst katmana hizmet verir.

Gönderici her bir katmanda veriye (pakete) kendi bilgisini ekler. Alıcı da çıkarır.

Ekleme işlemine enkapsülasyon; çıkarma işlemine de deenkapsülasyon adı verilir.

TCP/IP (Transmission Control Protocol / Internet Protocol) Modeli

TCP (Transmission Control Protocol)

Bağlantı temelli, güvenilir bir iletim protokolüdür.

Bilgi(Veri) aktarımına(iletimine) başlamadan önce gönderici ve alıcı arasında anlaşma sağlar.

Alıcıya ulaşmayan bilgiyi(veriyi) tekrar yollar.

UDP (User Datagram Protocol)

Bağlantı temelli değildir ve kontrol mekanizmaları içermez.

Kontroller yapmadığı için TCP’den hızlıdır.

Hızın, güvenirlikten önemli olduğu bağlantılarda kullanılmaktadır.

Portlar (Ports)

Portlar, bilgisayarların giriş kapılarıdırlar.

TCP ve UDP bağlantılar, veriyi üst katmanlara taşımak veya uygulamaya iletmek için port numaraları kulanırlar.

Port numaraları, aynı anda yapılan farklı iletişimleri ayırdetmek için kullanılırlar.

Her application katmanı servisi, belirli bir port’tan sunulur.

Bir bilgisayarda 65536 tane port bulunmaktadır.

TCP Bağlantı Başarım Araçları

ARP (Address Resolution Protocol):

Ağ cihazlarının 2 adresi bulunmaktadır.

a) MAC:

Fiziksel adresidir.
Ağ kartlarının ROM belleğine üreticisi tarafından yazılır.

b) IP:

Mantıksal adresidir.
Cihazlara yöneticiler tarafından yazılır.

ICMP (Internet Control Message Protocol):

Sorun gidermek ve hata tespiti için kullanılmaktadır.

a) Ping:

Kaynaktan hedefin IP’sine gönderilen 32 bit’lik küçük bir mesajdır .
Mesajı alan bilgisayar cevap verir.
Mesajın hedefe ulaşması zamanlarını da gösterir.

b) Tracert:

Kaynaktan hedef IP’ye giderken geçilen IP ve cevap verme sürelerini gösterir.
Yol (rota-route) üzerindeki her bir IP’ye hop adı verilmektedir.

IP (Internet Protocol) Adresi

IP adresleri, cihazların network’teki yerlerini belirtir. Hangi ağda olduğunu ve ağdaki kimliğini belirtir.

IP adresleri 32 bit’lik, binary ve mantıksal bir sayıdır.

Örnek olarak; 11010010101010001000100100001010

Bu kolaylık sağladığımız işleme ‘Dotted Decimal’ adı verilir.

Her octet minimum 0; maksimum 255 değeri alabilmektedir.

IP adresleri 2 kısımdan oluşur.

1) Network ID:

Network’ün kendine ait ID’sidir. Bu ID, cihazların hangi ağda olduğunu belirtir. Aynı ağda olan cihazların Network ID’leri aynı olmak zorundadır.

Binary (ikilik)’de 1’lik bitlerin ard arda diziliminden oluşur. Araya 0 girmemelidir(giremez!)

2) Host ID:

Cihazın, ağda kendisini tanımlayan ID’dir. Aynı ağda olan cihazların Host ID’leri farklı olmak zorundadır.
0 değeri alamaz. Host ID’leri minimum 1; maksimum 254 olabilir.

Önemli Kısımlar

Bir IP adresinde (Network ve Host ID dahil) 0’dan küçük, 255’ten büyük rakam olmamalı(olamaz)

Host ID’de, 1’den küçük, 254’ten büyük rakam olmamalı(olamaz)

224’ten büyük rakamlı IP’leri de kullanmamalısınız(kullanamazsınız)

224 ila 255 arasındaki bu aralık, networksel işlemler ve otomatik iletişimler için bulunmaktadır.

127.0.0.1 IP’sini de kullanamazsın! Bu IP, bilgisayarın kendisine tahsistir.

Network’teki yerinden bağımsız olarak her bilgisayarın kendisini temsil etmektedir.

IP (Internet Protocol) Adresi

IP adreslerinin Network ID ve Host ID’sini belirleyen faktör Subnet Mask (Alt Ağ Maskesi)’dır.

Subnet Mask’ı belirleyen de IP adresi sınıflarıdır.

Her IP (Internet Protocol)’nin Subnet Mask’ı ve sınıfı (class) vardır.

*Bir ağda 3 tür haberleşme bulunmaktadır.

1) Unicast:
Bir cihazdan sadece bir cihaza yapılan iletime verilen addır.

2) Multicast:
Bir cihazdan belirli bir grup cihaza yapılan iletime verilen addır.

3) Broadcast:
Bir cihazdan diğer tüm cihazlara yapılan iletime verilen addır.
Network’teki son host IP’si (.255), broadcast için kullanılır.

Ağ Servisleri (Network Services)

Ağ ortamında kullanıcılar ve bilgisayarlara hizmet etmesi gereken servisler vardır.

Örneğin,

DHCP, talep eden bilgisayarlara ağa katılması için IP dağıtacaktır.
DNS, isim çözmelerine yardımcı olmaktadır.
NAT ise IP çevrimleri yaparak bilgisayarların dış dünyaya açılmasını sağlamaktadır.

DNS (Domain Name Space)

Bilgisayarlar birbirileri ile sadece IP’ler ile haberleşmektedirler.

www.youtube.com gibi adresler bilgisayarlar için bir şey ifade etmemektedir.

Hedefe ulaşmak isteyen kaynağın, IP adresine ihtiyacı bulunmaktadır. (LAN’da veya WAN’da.)

Bu isimlerin IP karşılıkları gerekmektedir. İsim çözümlemesi yapılmalıdır. Bunları DNS sunucuları yapmaktadırlar.

İnternet’teki DNS’ler hiyerarşik bir isimlendirme metodu kullanılmaktadır.

Ağaç şeklinde domain grup’ları ve bu domain grup’larının alt grupları şeklindedir.

Bütün domain’ler Root (kök) adı verilen tek bir domain’de birleşirler.

Tüm domain’ler Root domain’in üyesi şeklindedir. Bu yapıya DNS Hiyerarşisi (DNS Hierarchy) denir.

DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)

Ağdaki bilgisayarlara IP adresi, Alt Ağ Maskesi (Subnet Mask), Varsayılan Ağ Geçidi (Default Gateway), DNS Server bilgilerini dağıtan servistir.

IP’lerin benzersiz olması için IP çakışmalarını önler.

Verilen IP’lerin ömür boyu olmaması için geçici süreliğine kiralar. Varsayılan kira süresi 8 gündür.

Biten kira süresinin ardından tekrar IP dağıtılmaktadır.

Dağıtılan IP aralığının içinden istenmeyen bir aralık dağıtımdan dışlanabilir. Buna Exclusion Range denir.

Farklı IP istemeyen, sürekli aynı IP’sini kullanması gereken client’lara MAC adresiyle rezervasyon yapar.

DHCP kullanılmayan ağlarda IP adresi ve diğer bilgiler her client’a manuel girilmek zorundadır.

NAT (Network Address Translation)

Bir network için geçerli 2 çeşit IP vardır;

1) Private IP:
Lokal network’te (LAN’da) kullanılan IP’lerdir. Lokal network’e aittirler. İç IP’lerdir.
2) Public IP:
Dış network’te (WAN’da) kullanılan IP’lerdir. İnternet’e aittirler. Dış IP’lerdir.

NAT, bu ağlar arasında IP çevirme işini yapar.

Public (WAN) ve Private (LAN) ağlarının birbiriyle haberleşebilmelerini sağlar.

Bilgisayarınızın IP’si Private IP’dir.
Evinizin IP’si Public IP’dir.

Modeminizin eve bakan bacağında Private IP; internete bakan bacağında Public IP vardır.

Örneğin; 192.168.1.1 (Private IP) (İç IP)
88.152.53.100(Public IP) (Dış IP)

Sanallaştırma Kavramı (Consept of Virtualization)

Misafir olarak isimlendirilen birden çok işletim sisteminin, aynı fiziksel donanım kaynaklarını (resources) paylaşarak çalışmasını ifade etmektedir.

Sanallaştırma sistemleri, kullanıcı ile donanım arasında mantıksal bir katman oluşturarak, kullanıcının doğrudan fiziksel sistem kaynaklarına erişmesini engeller.

Bu katman, kullanıcı taleplerini alarak, uygun bir şekilde donanıma aktaran(ileten), sanallaştırmanın çekirdeği olarak adlandırılan Hypervisor ya da VMM (Virtual Machine Monitor) olarak adlandırılan mantıksal bir katmandır.

Sanallaştırma yanlız işletim sistemleri için değildir. Network ve Storage’lar da sanallaştırılabilir.

Kod:
Kolay yönetilebilirlik
Uyum Sorununun Ortadan Kalkması
Hata Tespiti ve İzolasyonu
Arttırılmış Güvenlik
Kaynakları Etkin Kullanmak
Verilerin Taşınabilirliği
Problemsiz Testler
Hızlı Dağıtım
Maliyetlerin Azalması
Uygulamaları Ayırmak
Active Directory FSMO Rolleri (AD Roles)

1) RID Master:

Releative Identifier’ın kısaltılması olarak bilinir.
Domainde yeni bir ID (SID veya GUID) ihtiyacı olduğunda, RID Master’dan talep ediliir.
Bu ID’nin belirlenmesini RID Master yapar.
Domain içerisindeki ID havuzunu yönetir.

2) PDC Emulator:

Şifre replikasyonları, reset’lenmeleri;
Saat senkronizasyonları;
GPO’ların ve SYSVOL’ün yönetiminden sorumludur.
En yoğun roldür. Çünkü hem sürekli aktiftir, hem de iş adedi fazladır.

3) Infrastructure Master:

Bütün objeler için taşınma ve transfer işlerini yönetir.
Altyapı ve ulaşımdan sorumlu bulunmaktadır.
Forest içindeki diğer komşu domainler ile haberleşmeyi de bu röl sağlar.

4) Domain Naming Master:

Tüm forest'ın domainlerine ve objelerine kadar haberi vardır.
Objelerin ve hatta DC'lerin isimleri, konumları bu rol tarafından yönetilir.
Bir obje silinecekse veya yaratılacaksa bu röle bildirilir.
Yeni yaratılan objeye RID master'ın yeni ID vermesi gibi bu da yeni isim verir.
Bu görevi domain’de değil, forest’ta üstlenir.
Forest’ta tektir.

5) Schema Master:

AD şemasını oluşturan obje Class (Sınıf)’larını ve Attribute (Nitelik)’larını yönetir.
Bir AD’nin ana omurgası, şemasıdır. Dolayısıyla AD Schema Master’dır.
AD veritabanının büyük bir bölümünü oluşturur.
Bu görevi domain’de değil, forest’ta üstlenir.
Forest’ta tektir.


Bu konumun burada sonuna gelmiş bulunmaktayım.

Uchiha iyi günler diler.

---------------------
"Ölüm, insanın değişmez kaderidir; marifet unutulmamaktır.".

Konu Uchiha-Sasuke tarafından (bir Hafta önce Saat 07:10 ) değiştirilmiştir.
Uchiha-Sasuke - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Green Team (Deneyimli)
Üyelik tarihi:
07/2016
Nereden:
MSFVenom
Mesajlar:
1.379
Konular:
82
Teşekkür (Etti):
30
Teşekkür (Aldı):
472
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#3
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Güncel+
---------------------
"Ölüm, insanın değişmez kaderidir; marifet unutulmamaktır.".

Venterius - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Basın & Medya Ekibi
Üyelik tarihi:
10/2019
Nereden:
Ankara
Mesajlar:
935
Konular:
26
Teşekkür (Etti):
105
Teşekkür (Aldı):
352
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#4
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Ellerine Sağlık
---------------------
Vicdan sustuğunda akıl tehlikeli oyunlar oynar.
Xowly - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Hunter
Üyelik tarihi:
06/2019
Nereden:
ғ˦
Mesajlar:
573
Konular:
70
Teşekkür (Etti):
524
Teşekkür (Aldı):
326
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#5
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Eline sağlık
Y8Y1K6 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üye
Üyelik tarihi:
01/2018
Nereden:
Mesajlar:
623
Konular:
106
Teşekkür (Etti):
306
Teşekkür (Aldı):
146
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#6
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Kalite nedir? Emekle birleşirse ne olur ?



Eline sağlık
--------------------- Burada sandığından çok şey var. Mr spak! 2 çay ,demli olsun
ᴍᴀɢɴɪғɪᴄᴇɴᴛ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Basın & Medya Ekibi Lider Yrd.
Üyelik tarihi:
11/2015
Nereden:
Mesajlar:
3.513
Konular:
306
Teşekkür (Etti):
1395
Teşekkür (Aldı):
1691
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#7
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Ellerine sağlık kardeşim. Uzun və yararlı bir konu olmuş. Başarılarının devamını dilerim.
---------------------

Vatan ne Türkiyedir Türklere, ne Türkistan
Vatan, büyük ve müebbet bir ülkedir: Turan




BlacKFanny - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Yardımsever
Üyelik tarihi:
01/2020
Nereden:
Siber
Yaş:
13
Mesajlar:
458
Konular:
84
Teşekkür (Etti):
252
Teşekkür (Aldı):
145
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#8
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Cayır cayır emek kokuyor eline sağlık
---------------------
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

"Rahman ve Rahim Olan Allahın Adıyla"
DarkS0LDIER - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
İstihbarat Tim (Stajyer)
Üyelik tarihi:
12/2019
Nereden:
Selanik
Mesajlar:
306
Konular:
42
Teşekkür (Etti):
201
Teşekkür (Aldı):
301
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#9
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Eline sağlık, detaylı bir anlatım olmuş 👍
---------------------
Köle olarak yaşamayacağız,savaşacağız,biz ölsek bile bizden sonra gelecek olanlar, torunlarımız intikamımızı alacaklardır!

Çiçi yabgu











'Leroy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Didaktik Kulübü
Üyelik tarihi:
07/2016
Nereden:
Rivia
Yaş:
3
Mesajlar:
2.578
Konular:
393
Teşekkür (Etti):
73
Teşekkür (Aldı):
435
Ticaret:
(0) %
bir Hafta önce
#10
Cevap: A' dan Z' ye Network // Uchiha-Sasuke
Ellerine sağlık çok güzel olmuş.
---------------------



Bookmarks


« Önceki Konu | Sonraki Konu »
Seçenekler