- 17 Nis 2015
- 1,683
- 1,750
// Konu Serisi //
> Programlama Temelleri 1 (Algoritma Mantığı)
> Programlama Temelleri 2 (Algoritma Mantığı Ve Akış Diyagramı)
> Programlama Temelleri 3 (Sözde Kod Ve Programlama Kavramları)
> Programlama Temelleri 2 (Algoritma Mantığı Ve Akış Diyagramı)
> Programlama Temelleri 3 (Sözde Kod Ve Programlama Kavramları)
// Sözde Kod (Pseudo-code) //
Sözde kod, bir kod parçasının veya algoritmanın basit bir metin açıklamasıdır. Sözde kod herhangi bir programlama dilinde yazılmamıştır. Sözde kod, açık ve anlaşılması basit, kullandığımız ortak dilde yazılmıştır.
Sözde kod bir programlama dilinde yazılmamış olsa da, yaygın kodlama kavramlarına atıfta bulunmak için kullanılan anahtar kelimeler hala vardır. Bunlar, okunmasını kolaylaştırmak için büyük harfle yazılmıştır.
Bu, sözde kodla yazılmış çok rahat bir algoritmadır. Herkes bu kodun ne yaptığını okuyabilir ve kodlamayı başlayabilir.
Bu dil, yapısal olarak dört temel bölüme sahiptir. Bunlar;
Okuma/Yazma
READ, GET, WRITE, DISPLAY şeklinde temel okuma ve yazma işlemleri yapılır.
İşlemler
Sözde kod arasında meydana gelen taksim, çıkartma, toplama, vb. Aritmetik Geometrik ve öteki işlemler gibi olaylara denir.
Karar Yada Koşul Yapıları
Bir koşulu Kontrol edip, bir alternatifin işletilip işletilmeyeceğine kabul eden mekanizmalardır. Koşullu ifadeler programlama için eleştiri öneme sahiptir. Bu ifadeler, koda mantık ekleyebilen IF yada IF/ELSE şeklindedir. Bu ifadeler, IF, ELSE, ELSE IF, THEN anahtar kelimeler kullanılarak Sözde kodda yazılmıştır.
Tekrarlı Yapılar
Program içinde muayyen bir sayıda yeniden edecek işlemler için ya da bir koşula bağlı olarak gerçekleşen işlemler için kullanılır. (loop)
Bazı yaygın döngüler, her ikisi de sözde kodla yazılabilen for ve while döngülerini içerir.
Bazı yaygın döngüler, her ikisi de sözde kodla yazılabilen for ve while döngülerini içerir.
// Genel Örnekler //
Örnek 1
İki sayı ile toplanma işlemini ekrana yazdıran algoritmanın ve sözde kodu
Örnek 2
20’den başlayıp 1’e kadar, dörder dörder geriye doğru sayıp ekrana yazdıran algoritmayı tasarlayınız.
Örnek 3
Bir üçgenin alanını hesaplamak için klavyeden bir kenarın uzunluğunu ve o kenara ait yüksekliğin girilmesini isteyen ve sonuçları hesaplatan programın satır kodunu ve akış diyagramını tasarlayınız.
Örnek 4
Klavyeden dik kenarlarının uzunluğu verilen bir üçgende, hipotenüsün uzunluğunu bulan programı satır kodunu ve akış diyagramını tasarlayınız. (Pisagor Teoremi)
// Programlamaya Giriş //
Kaynak Kod
> Herhangi bir programlama diliyle yazılmış metinlere source kod veya kaynak kod denir.
> Kaynak kod dosyalarının uzantıları kullanılan programlama diline gene değişir
• Java > .Java
• C++ > .Cp
• Visual Basic > .Vb
• C# > .Cs
> Kaynak kod, yeniden tekrar çağrılabilen ve üst düzey programlama dillerinde kullanılabilen kodları içerir. Sözde koda kaynak kod eklemek oldukça kolaydır.
> Bir kaynak kodu Notepad yahut Wordpad şeklinde bir metin düzenleme programı ile açabiliriz.
> Kaynak kodlar, bilgisayarlar üstünde doğrudan olarak çalıştırılamazlar.
Kod Düzenleyici
Her program dilinde Notepadı program yazmak için kullanabilirsiniz.
Ancak geliştirdiğimiz kodla alakalı ipuçları vermesi, hatalarımızı bularak bizlere göstermesi, hatta birtakım hatalarımızı otomatik olarak düzeltmesi sebebiyle, ilgili programlama diline hususi yazılmış kod düzenleyicileri kullanırız.
Ancak geliştirdiğimiz kodla alakalı ipuçları vermesi, hatalarımızı bularak bizlere göstermesi, hatta birtakım hatalarımızı otomatik olarak düzeltmesi sebebiyle, ilgili programlama diline hususi yazılmış kod düzenleyicileri kullanırız.
Derleyici
Herhangi bir programlama diliyle yazılmış olan kaynak kodu, makine diline kısaca gaye programa dönüştüren özel programlara derleyici (compiler) adı verilir.
Yorumlayıcı
Kaynak kodunu satır satır, buyruk komut derleyerek makine diline çeviren ve çalıştıran programlara yorumlayıcı (intepreter) ismi verilmektedir.
Yorumlayıcının Amacı Nedir ?
programcının yazdığı programı her satırını işleterek, çalışmasını izlemesini ve hatalarını bularak düzeltmesini sağlamaktır.
Yorumlayıcının Amacı Nedir ?
programcının yazdığı programı her satırını işleterek, çalışmasını izlemesini ve hatalarını bularak düzeltmesini sağlamaktır.
// Temel Kavramlar //
Veri (data)
Bilgisayarlarda bilgiler veri olarak adlandırılırlar.
Tanımlayıcı (identifier)
Değişken, sabit, vb. Kısımlara programcı tarafından verilen isimlerdir.
Değişken (variable)
kodlama yaparken farklı değerleri tutmak suretiyle ayrılmış hafıza bölümüdür. P=D+S gibi işlemde P, D ve S tanımlayıcıları birer değişkendir.
Sabit (constant)
Program her çalıştığında ve programın içinde herhangi bir anda hep aynı değeri döndüren tanımlayıcılara durağan denir. Pi sabiti 3.14 gibi programın her yerinde bu değerle tanımlanır.
Hata kontrolü
Bir uygulama geliştirirken hatalara cevap verebilecek kod yazabilmek çok önemlidir. Bu şekilde, bu işlevler sözde koda da gömülebilir. EXCEPTION anahtar sözcüğünü kullanarak hataları ve istisnaları yönetmek mümkündür.
Sayaç Kullanımı
Bazı işlemlerin belirli sayıda yaptırılması ve üretilen değerlerin sayılması gerekebilir. Bu tür sayma işlemlerine algoritmada Sayaç ismi verilir.
Sayaçlar da birer değişkendir.
Sayac= Sayac + 1
Bu işlemde Sayac değişkenine 1 eklenmekte ve oluşan netice yeniden kendisine doğrusu Sayac değişkenine aktarılmaktadır.