Konfigurera Rootkontot I Specifika Kali Linux-Kataloger

Dolyetyus

Co Admin
21 Nis 2020
1,207
670
Delft
Välkomna Turkish Hack Team-medlemmar, vi har inte root-behörighet i vissa kataloger i Kali Linux OS och vi kan inte skapa en mapp, till exempel kan vi inte ta bort eller klistra in en kopierad fil. Du kommer att se lösningen på detta i detta ämne.


Det här är ett kort ämne


Innehållet;


Att Vara Root I Katalogkommandot
Förklaringen Med Bilder




Att Vara Root I Katalogkommandot [COLOR]


För det första, låt oss nu välja en katalog. Låt oss avgöra vilken katalog vi vill vara admin (root). Till exempel vill vi vara root in / katalog. Så hur ska vi vara??






Det här är / katalog här. Om du inte är root visas alternativet Skapa Ny Mapp inte när du högerklickar. För att lösa detta öppnar vi terminalen och vi har en enkel kod som den här.




Kod:
sudo chown -R user:user /


Ditt användarnamn för maskinen kommer att visas i användarsektionen. För att lära dig det här namnet, gör sudo su och byt till root. Det kommer att vara det som kommer efter hemmet /. Hur som helst, låt oss köra det här kommandot i terminalen.






Maskinen har bett om ditt lösenord, du anger det. Eftersom mitt användarnamn är arda har jag angett det som arda.





Det gör oss för närvarande root i / katalogen.


När du är klar stänger du terminalen och stänger / katalogen också, vänta en stund och ange katalogen /. Och nu kan vi skapa en fil, ta bort något eller klistra in något. Sådana alternativ är nu tillgängliga.


Vad Gör Detta?


De som redan har haft detta problem kommer att förstå den här frågan. Till exempel har du skapat en bakdörr. Du öppnar en mapp som heter Backdoor på www html och placerar din bakdörr där. Om du inte var rotad skulle du inte kunna utföra dessa åtgärder.


Obs: Jag är inte säker, men samma kommando är fortfarande giltigt om du inte är rot i en katalog i något / in. Till exempel kommer du att vara rot i var-katalogen.


Obs: Jag rekommenderar inte att vara rot i / katalogen. Ibland inträffar fel och sudo su blir obrukbart. Så du, till exempel, vara root in / var. Var inte rot i / direkt.

Kod:
sudo chown -R user:user /var


Om du skriver detta kommando kommer du också att vara rot.



Ämnet slutar här. Jag hoppas kunna hjälpa mina vänner som stöter på ett sådant problem och söka ett svar på Google. Hej så länge.








Direkt Översatt Från Det Ursprungliga Turkiska Ämnet: https://www.turkhackteam.org/linux/1948509-kali-linux-dizinlerinde-root-olma-islemi.html#post9218329 baysiberbela
Engelska Version: https://www.turkhackteam.org/international-forum/1948581-setting-up-root-account-specific-kali-linux-directories.html
Nederländska Version: https://www.turkhackteam.org/international-forum/1948583-het-root-account-instellen-op-specifieke-kali-linux-directorys.html
Översättare: Dolyetyus

 
Son düzenleme:
Üst

Turkhackteam.org internet sitesi 5651 sayılı kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında "Yer Sağlayıcı" konumundadır. İçerikler ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Turkhackteam.org; Yer sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir. Türkhackteam saldırı timleri Türk sitelerine hiçbir zararlı faaliyette bulunmaz. Türkhackteam üyelerinin yaptığı bireysel hack faaliyetlerinden Türkhackteam sorumlu değildir. Sitelerinize Türkhackteam ismi kullanılarak hack faaliyetinde bulunulursa, site-sunucu erişim loglarından bu faaliyeti gerçekleştiren ip adresini tespit edip diğer kanıtlarla birlikte savcılığa suç duyurusunda bulununuz.