- 24 Mar 2019
- 172
- 0
Nesneler ve Sınıflar (Objects and Classes)
Merhabalar bugün 5. Ders ile karşınızdayım. Dersimizde Nesneler ve Sınıflar (Objects and Classes) işleyeceğiz.
Haydi başlayalım;
Önceki bölümleri öğrendikten sonra, seçimleri, döngüleri, yöntemleri ve dizileri kullanarak birçok programlama problemini çözebilirsiniz. Ancak, bu Java özellikleri grafik kullanıcı arabirimleri ve büyük ölçekli yazılım sistemleri geliştirmek için yeterli değildir. Bunun için nesneye yönelik programlama öğrenmemiz gerekmektedir.
Dersin içinde öğreneceklerimiz;
- Nesneleri ve sınıfları tanımlamak ve nesneleri modellemek için sınıfları kullanmak.
- Sınıfları ve nesneleri tanımlamak için UML grafik gösterimini kullanmak için.
- Sınıfların nasıl tanımlanacağını ve nesnelerin nasıl oluşturulacağını göstermek.
- Yapıcıları kullanarak nesne oluşturmak için.
- Nesnelere nesne referans değişkenleri aracılığıyla erişmek için.
- Bir referans tipi kullanarak bir referans değişkeni tanımlamak için.
- Nesne üyesi erişim operatörünü . kullanarak bir nesnenin verilerine ve yöntemlerine erişmek için.
- Referans türlerinin veri alanlarını tanımlamak ve bir nesnenin veri alanlarına varsayılan değerler atamak.
- Java kütüphane sınıflarını kullanmak için Date, Random ve JFrame .
- Nesneleri dizilerde saklamak ve işlemek için.
Nesneye yönelik programlama
Nesneye yönelik programlama (OOP), nesneler kullanılarak programlama içerir. Bir nesne, gerçek dünyada belirgin bir şekilde tanımlanabilen bir varlığı temsil eder. Örneğin, bir öğrenci, bir masa, bir daire, bir düğme ve hatta bir kredi bile nesneler olarak görülebilir. Bir nesnenin kendine özgü bir kimliği, durumu ve davranışları vardır. Bir nesnenin durumu, geçerli değerleriyle bir dizi veri alanından (özellikler olarak da bilinir) oluşur. Bir nesnenin davranışı bir dizi yöntemle tanımlanır.Bir nesnenin hem durumu hem de davranışı vardır. Durum nesneyi, davranış ise nesnenin ne yaptığını tanımlar.
Class (Sınıf)
Sınıflar, aynı türdeki nesneleri tanımlayan yapılardır. Bir Java sınıfı, veri alanlarını tanımlamak için değişkenler ve davranışları tanımlamak için yöntemler kullanır. Ek olarak, bir sınıf, sınıftan nesneler oluşturmak üzere çağrılan, yapıcılar olarak bilinen özel bir yöntem türü sağlar.
UML Sınıf Şeması
Resimde en üste bir hayvan(animal) sınıfı vardır ve ona bağlı 3 tane daha sınıf ördek, balık ve zebra(duck,fish,zebra).
Burada bilmemiz gereken en önemli şey class ismin altında yer alan ilk kare içerisinde bizim sınıfımızın parametreleri vardır ve 2.karede ise methodlarımız yer almaktadır. Yukarıdaki resimde gördüğünüz gibi hayvan sınıfı 2 parametre ve 2 method vardır. Bunların başındaki işaretlerin anlamları vardır.
- + public
- - private
- # protected
- ~ package/default
Olarak 4 tanedir. Sonlarında hangi tip olacakları mevcuttur. (int,float,string .)
Constructors (yapıcılar)
Yapıcılar nesneler oluşturmak için çağrılan yöntemlerin özel bir türüdür.
- Parametresiz bir kurucuya no-arg yapıcısı denir.
- Yapıcılar sınıfın kendisiyle aynı ada sahip olmalıdır.
- Yapıcıların bir dönüş türü yoktur - geçersiz bile değildir.
Bir nesne oluşturulduğunda yapıcılar yeni işleç kullanılarak çağrılır. Yapıcılar nesneleri başlatma rolünü oynarlar.
Yapıcıları Kullanarak Nesne Oluşturma şu şekilde olmaktadır ;
Kod:
new sınıfismi();
new sınıfismi(değer);
Default Constructor
Bir sınıf yapıcılar olmadan tanımlanabilir. Bu durumda, boş bir gövdeye sahip bağımsız değişken yapıcı sınıfta dolaylı olarak bildirilir. Varsayılan kurucu adı verilen bu kurucu, yalnızca sınıfta hiçbir kurucu tanımlanmadıysa otomatik olarak sağlanır.
Nesne Referans Değişkenlerini Bildirme
Bir nesneye başvuru yapmak için, nesneyi bir başvuru değişkenine atayın.
Bir referans değişkeni bildirmek için sözdizimini kullanın:
Sınıfismi objeadı;
Örnek:
Kod:
Diare daire;
Tek Adımda Nesneleri Bildirme / Oluşturma
Sınıfismi objeadı= new Sınıfismi();
Örnek:
Kod:
Diare daire = new Daire();
Obje üyelerine erişmek için . operatörünü kullanırız.
Örenek:
Kod:
daire.alaanHesapla(5.0);
Date Class (Tarih Sınıfı)
Java, java.util.Date sınıfında sistemden bağımsız bir tarih ve saat kapsüllemesi sağlar. Geçerli sınıf ve saat için bir örnek oluşturmak üzere Date sınıfını kullanabilir ve tarih ve saati dize olarak döndürmek için toString yöntemini kullanabilirsiniz.
Örnek:
Kod:
java.util.Date date = new java.util.Date();
System.out.println(date.toString());
Output:
Sun Mar 09 13:50:19 EST 2003.
Random Class (Rasgele Sınıfı )
Java, java.util.Random sınıfında sistemden bağımsız bir sayı ataması sağlar.
Örnek;
Array of Objects (dizi objeleri)
Oluşturulma şekli;
Kod:
Circle[] circleArray = new Circle[10];
Nesne dizisi aslında bir referans değişkenler dizisidir. CircleArray [1] .getArea () öğesinin çağrılması, bir sonraki şekilde gösterildiği gibi iki referans düzeyi içerir. circleArray dizinin tamamına başvurur. circleArray [1] bir Circle nesnesine başvurur.