Mihri Müşfik Hanım
Biyografi Kulübü
Mihri Müşfik Hanım Türkiyede çağdaş resim çalışmalarını ilk başlatan kadın ressam olma özelliğini taşımaktadır. Mihri Müşfik Hanım özellikle portreleriyle tanındı. bunlardan en önemllisi Mareşal Üniformalı Mustafa Kemal Portresidir. Bir diğeri ise Papa XV. Benedict portresidir. Mihri Müşfik Kız öğrencilerin devam ettiği bir Güzel Sanatlar Akademisi olan İnas Sanayi Nefise Mektebi'nin ilk kadın yöneticisi oldu; pek çok kadın ressamın yetişmesine emeği geçti. Resme olan tutkusu nedeniyle aristokrat yaşamını terk etti, bohem ve yoksul bir yaşam sürdü. Ressam Hale Asaf'ın teyzesidir.
Mihri Müşfik 1886 yılında İstanbul'da, Kadıköy'ün Bahariye semtindeki Dr. Rasimpaşa Konağı'nda dünyaya geldi. Mihri Müşfik Haım'ın Babası, Askeri Tıbbiye'de ders veren ve "Tıbbiye Nazırı" veya "Tıbbiye Reisi" olarak da bilinen Dr. Çerkez Ahmet Rasim Paşa'dır. Avrupaî bir eğitim gördü. Edebiyat, musikî ve resim ile ilgilendi. Mihri Müşfik Resme olan ilgisi diğerlerine göre ağır basıyordu. Yaptığı bir resmi Sultan II. Abdülhamit'e takdim edince saray ressamı Zonaronın öğrencisi oldu; kendisinden Beşiktaştaki atölyesinde resim dersleri aldı. Böylece Türkiyede çağdaş resim çalışmalarını başlatan ilk kadın ressam unvanını aldı.
Ülkemize, yurtdışında eğitim alarak modern resmi getiren ilk kadın sanatçı olan Mihri Rasim, çokça portre eserler yapmıştır. Ülkesi adına pek çok ilki gerçekleştirerek yolu açan Mihri Hanımın yaptığı portreler arasında bir tanesi öne çıkıyor; Mareşal Üniformalı Mustafa Kemal Portresi.
Mihri Hanımın yaşamını kısaca özetledim, ancak onun sanat anlayışından bahsetmedim. Bunu özet geçmek bir haksızlık olur, bu sebepten direkt konuma, Mustafa Kemal portresine geçiyorum.
Mihri Hanımın yaşamını kısaca özetledim, ancak onun sanat anlayışından bahsetmedim. Bunu özet geçmek bir haksızlık olur, bu sebepten direkt konuma, Mustafa Kemal portresine geçiyorum.
1922 senesinde Atatürkün ordusu, Yunanlıları bozguna uğrattıktan sonra ülkemiz rahat bir nefes almıştı ve Cumhuriyet için daha bir hazırdı. Büyük bir Cumhuriyet yandaşı olan Mihri Hanım da kendi adına Atatürke bir teşekkür olarak onun bir portresini yapmak istediğini belirtti. 1921de Gazi ve Mareşal unvanlarını kazanan Mustafa Kemal, Mihri Hanımı Çankaya Köşküne davet ederek poz verdi.
Resimde Atatürkün giyinmiş olduğu Mareşal kıyafeti, haki renkli yün kumaştan yapılmıştır. Pantolon boyu 98 cm, ceket boyu 75 cm. Ceketindeki rütbesi ve apoletleri simlidir ve dört ceplidir. Mihri Hanımın yağlıboyayla tamamladığı 3 metrelik tablonun akıbeti de kendisi kadar dikkate değerdir.
Balkan ülkeleriyle barış içinde kalmak isteyen Mustafa Kemal, Yugoslavya Kralı 1. Aleksander Karacorceviçin kendisine gönderdiği imzalı portreyi barış simgesi olarak kabul eder. 1934 yılında Marsilyada düzenlenen suikaste kurban giden 1. Aleksanderden sonra da bu barışı devam ettirmek niyetinde olan Atatürk, önce açtığı bir halkevinde asılı duran Mihri Hanımın yaptığı bu portreyi İsmet İnönü aracılığıyla Yugoslavyaya gönderir. Belgrad Sarayına asılan portre, 2. Dünya Savaşı esnasında sarayın harap olmasıyla birlikte kayıplara karışmış olsa da 90lı yıllarda yeniden bulunur.
Biyografi Kulübü
Son düzenleme: