- 19 May 2021
- 48
- 15
Sabitler Ve Değişkenler
Sabitler; içeriği değişmeyecek olan değer veya ifadeleri sakladığımız bir yapıdır. Mesela pi sayısı bir sabittir ve programımızın içinde kullanacağımız zaman sabit olarak tanımlamamız bizim avantajımıza olur.Sabitler const veya readonly gibi 2 farklı şekilde tanımlanır.
Const; class seviyesinde tanımlanır ve tanımlama anında değeri girilmek zorundadır.
C#:
cons int pi = 3.14;
Gördüğünüz gibi cons ile bir pi isminde bir sabit tanımladık, bu sabiti program içerisinde artık değiştiremezsiniz, değiştirmeye çalışırsanız derleme zamanı hatası alırsınız.
Readonly; sınıf düzeyinde readonly anahtar sözcüğü ile tanımlanır. Const'un aksine tanımlandığı anda değer verilmek zorunda değildir. Readonly'e değer, çalışma zamanında veya Class Constructorda verilebilir.
C#:
class Program
{
public static readonly double kdv = 0.8;
static void Main(string[] args)
{
double fiyat, sonuc;
Console.WriteLine("Fiyatı giriniz : ");
fiyat = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
sonuc = fiyat + (fiyat * kdv);
Console.WriteLine("kdv dahil fiyat = " + sonuc);
Console.ReadLine();
}
}
Yukarıda gördüğünüz gibi readonly'i sınıf düzeyinde tanımladık.
C#:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Program kdv = new Program();
Console.ReadLine();
}
readonly double kdv;
public Program()
{
kdv = 0.9;
Console.WriteLine("Kdv oranı {0}", kdv);
}
}
Bu örnekte ise Class Constructor yani sınıfın yapıcı metodu ile tanımladık.
Değişkenler
Değişkenler; programın çalışma süresince verilerin bellekte tutulmasını ve sonradan bellekte tutulan bu verilerin kullanılmasını sağlayan bir yapıdır.Değişkenler aşağıdaki gibi tanımlanır.
Kod:
[Değişken tipi] [Değişken adı] = [Değişken değeri]
C#:
int bakiye = 231;
Değişkenlere ilk değer atanmak zorunda değildir değişkene değer daha sonrada atanabilir.
Değişkenlerde tek satırda birden fazla aynı tür değişken atanabilir. Değişkenlere değer atarken toplama, çıkarma vb. benzer işlemler yapabiliriz.
C#:
int a, b, c;
int k = 22 + 33, l = 33;
Değişken isimleri en fazla 255 karakterden oluşturulmalıdır.
İsimlendirirken boşuk yerine "_" karakterini kullanmalıyız.
Değişken isimlerinin ilk karakteri harf olmalı rakam veya özel karakter olmamalıdır.
Metotot veya değişken isimlendirilirken 3 çeşit isimlendirme biçimi kullanırız, bunlar kısaca Camel Casei Upper Case, Pascal Case dir.
Upper Case; ile isimlendirirken ilk kelimelerin ilk harifi büyük harfle başlayıp, son kelimenin harflerinin tamamı ise büyük yazılır. "MerhabaDÜNYA"
Camel Case; ile isimlendirirken ilk kelime tamamen küçük harfle yazılırken, sonraki kelimelerin baş harfleri büyük yazılır. "merhabaDünya"
Pascal Case; ile isimlendirirken bitişik kelimelerin tamamının ilk harfi büyük yazılır.
Escape (kaçış) karakterleri
C# da \ karakterinden sonra kullanılarak belirli eylemleri gerçekleştiren karakterlere "Escape" (kaçış) karakterleri denir. Escape karakterleri aşağıdaki gibidir:
C#:
Console.WriteLine("Merhaba" + "\n" + "Dünya");
Kod:
Merhaba
Dünya
Önceki Konu Sonraki Konu
Moderatör tarafında düzenlendi: